Antennering & Benzinepomp
Antennering & Benzinepomp
Voor degenen die (nog) niet weten wat een antennering is: Op een 97-er en 98-er is dat de plastic rong rond het contactslot met een draadje eraan dat naar de immobiliser achter de lichtschakelaar loopt. Als die kapot is start je auto niet meer ...
Dat deed die van mij op een gegeven moment ook niet meer na de dashboardswap en een paar mooie ritjes. Toen uiteraard de gewoonlijke checks gedaan, benzinepomprelais, ontsteking, foutcodes, enz. De auto gaf geen foutcodes, dus dan moet het iets mechanisch zijn (dacht ik). Omdat ik de benzinepomp ook niet hoorde bij het starten, toen maar de bezinepomp gewisseld met een exemplaar dat ik nog had liggen. Je wordt er handig in, na een keer of 5-6 voor verschillende auto's. Met de Timen-veter truuk, zat de pomp er al vrij snel weer in. Helaas toen startte de auto nog steeds niet.
Na nog meer stekker checks en onderdelen uitwisselen nog steeds geen start-succes. Uiteindelijk de Vol-FCR op de laptop gezet en de Immobilizer uitgelezen. De immobilizer voorkomt dat de auto start als de antennering en de sleutel niet bij de auto horen. Wat hij precies doet is me niet helemaal helder, maar hij geeft waarschijnlijk ook een signaal naar de benzinepomp om geen benzine te pompen. Vol-FCR is een software programma om op 97-er/98-er 940/960 ook ABS, SRS en Immobilizer uit te lezen en te resetten.
De Vol-FCR gaf een melding dat de antennering geen signaal van de sleutel kreeg. Met hulp van een handleiding van @Piet22 opgezocht wat de weerstand van de antennering moet zijn (8 Ohm), waar die van mij veel meer gaf. Toen twee actie genomen, een chip besteld bij Fabian zonder immobilizer en een nieuwe/gebruikte antennering gekocht. En ja, de foutmelding in Vol-FCR verdween na resetten van het immobilizerkastje. Echter de auto startte nog steeds niet.
Wat nu? Uiteindelijk een benzinetoevoerleiding op de injectorrail losgemaakt en wat bleek: geen benzine. Uit een eerdere forumpost van @Wytze had een keer gelezen dat je rechtstreeks stroom op de pomp kon zetten in de linkerachterwielbak. Met een extra accu dat gedaan en ik hoorde wel een geluid, maar geen benzine. Wat nu als ik de polen van de pomp had omgewisseld? Weer getest, en nu werkte de pomp wel. Om te voorkomen dat ik later niet meer wist dat ik draden had gewisseld, snel een adapter gemaakt waar de plus en de min gewisseld zijn en die er in de toekomst weer uit kan.
Met de adapter, de nieuwe chips, de nieuwe pomp en de nieuwe antennering sprong de auto gelijk aan. Straks maar even een ritje maken.
Wat zijn mijn lessen?:
- Immobiliser / kapotte antennering zorgen ervoor dat je auto niet start
- Je kunt dit alleen zien in Vol-FCR of bij een dealer
- Een speciale chip kan dit voorkomen.
- Een benzinepomp heeft polariteit die uitmaakt (pompen/zuigen)