Volvo 740 uit 1984 (carburateur) loopt niet lekker stationair.
Volvo 740 uit 1984 (carburateur) loopt niet lekker stationair.
Beste Volvo liefhebbers,
Mijn naam is Victor en heb een tijdje geleden een Volvo 740 gekocht om op te knappen. Geweldige auto en rijdt als een zonnetje!
Ik ben alleen al wel een hele tijd aan het prutsen met het stationair lopen van de auto. De motor liep erg raar. Hij galoppeerde soms heel erg en schoot af en toe hoog de toeren in. Ik heb al van alles geprobeerd:
- Vacuum slangen nagekeken met remreiniger. Ook rondom de remcilinder.
- Carburateur gereviseerd. en helemaal schoon gemaakt.
- Rotor nagekeken.
- bougies nagekeken.
- Inlaat spruitstuk pakking vervangen.
Ik kwam er later pas achter dat er een zekering doorgebrand was. Zekeringetje vervangen en hij reageerde er direct op. Motor liep redelijk goed, maar nog steeds niet mooi. Hij sloeg in ieder geval niet meer af. Wel sputtert hij heel erg (heel erg onregelmatig) en schiet nog steeds hoog in de toeren... richting de 1500. Een collega zei dat ik naar een groen relais moest kijken of die misschien kapot is. Lijkt niet doorgebrand of iets dergelijks. Ik kan trouwens niks over dit relais vinden.. alleen dat het een 'fuel pump relay' is... Wel apart, want ik heb een brandstofpomp die op de krukas zit.
Ik weet haast zeker dat het een elektrisch probleem is, aangezien hij op het zekeringetje reageerde. Ik heb alleen geen idee waar ik moet zoeken. achter op het asbakje staat: zekering 13/ (solenoid valve) (constant idle system) (relay hotspot) (glowplug time relay) (Heated choke)
Mijn carburateur wordt geregeld met vacuum. Er zit een erg-systeem in. Ik heb ook geen cis-klep. Er zit dus weinig elektra aan en zou makkelijk te verhelpen moeten zijn.... zou je zeggen. Wie kan mij vertellen wat er gelinkt is aan die zekering? Ik ga er namelijk vanuit dat het aan het CIS systeem ligt. Maar wat is het cis systeem van een blok met een carburateur? Ik kan er niks over vinden en hoop dat hier iemand mij kan helpen!
Blok: b230f (dacht ik)
Carburateur: Pierburg 2b5