(imitatie) snowcap montage
(imitatie) snowcap montage
Ooit eens aangeschaft in 2016 met de groupbuy vanuit hier (nog bedankt hiervoor Wessdan)
Had ik een week of wat geleden zowaar eens tijd om hem te monteren :)
Persoonlijk voelde ik niet veel voor dubbelzijdig tape, ik wilde hem graag demontabel houden, moest stevig zijn en "onzichtbaar" bevestigd zijn.
Uiteindelijk de keuze gemaakt voor kleine boutjes welke vastgezet zijn met epoxy.
Onderstaand een impressie van hoe ik het uit eindelijk gedaan heb, inclusief een aantal verbeterpunten,vandaar dat de volgorde van de foto's niet helemaal klopt met hoe ik het gedaan heb.
Benodigdheden:
-1 snowcap
-6x M4 boutjes lengte +-35mm (rvs)
-6x M4 carroseriering (rvs)
-6x M4 moertjes (liefst zelfborgende) (rvs)
-epoxy (ikzelf gebruik JB-Weld de "quickweld" versie)
-schuurpapier (verschillende grofheden tot minimaal korrel 800)
-spuitbus op kleur
-spuitbus blanke lak
Stap 1:
De eerste keer begonnen met het aftekenen van de sleuven op de snowcap om de locatie van de boutjes te bepalen.
Klinkt makkelijk, maar blijkt vrijwel onmogelijk dit nauwkeurig te doen.
Beter is het om eerste de parafan te demonteren (paravan,parafaan of weet ik veel hoe je het wil noemen...voor mij niet interessant als het beestje maar een naam heeft.)
Mocht deze er nog zitten, dan kun je het gaas/rooster onder de sleuven loshalen. Deze wordt later weer terug geplaatst.
Stap 2:
Schuur de binnenzijde van snowcap op de plekken waar je boutjes grofweg wil plaatsen ruw op.
Ik heb er 6 gedaan, 4 is meer dan voldoende maar met 6 kun je hem mooi strak trekken tegen de parafan.
Plaats geen boutje op voorste rand, deze is veel te slap en trek je héél makkelijk kapot. (hier later meer over)
Leg vervolgens de snowcap en de paravan op zijn kop, zodat je tegen de onderzijde van de parafan aan kijkt. (zie foto)
Doop nu de boutkopjes in een klein beetje epoxy, en steek deze door de sleuven van het rooster op de plek waar je ze wilt hebben.
Het spul wordt na +-5 minuten al hard, maar is in vloeibare vorm als stevige stroop.
De boutjes blijven meestal vanzelf in de juiste positie staan, anders kun je ze tijdelijk ondersteunen met tape een dikke staalboor zoals ik gedaan heb ;)
Stap 3:
Nadat de epoxy uitgehard is (+-10 minuten), kun je de snowcap voorzichtig van de parafan afhalen. Tijd voor méér epoxy.
De eerste keer gebruik je weinig eopxy om de boutjes in positie te krijgen. Nu wordt het tijd ze goed vast te zetten.
Gebruik een tandenstoker, of iets vergelijkbaars, om de boutjes onder te kliederen. Let op dat je het schroefdraad niet helemaal onder smeert.
In mijn geval is de diameter ongeveer zo groot als een 50 cent muntje. Zorg dat de kop van de boutjes volledig in de epoxy staan. (zie foto)
Stap 4:
Het voorste randje is erg slap, er zijn 2 "bruggetjes" welke deze ondersteunen welke bij mij alle begonnen te scheuren.
Ik zag dit pas nadat de eerste laag gespoten was, is later gelukkig vrijwel onzichtbaar geworden.
Daarom is het niet verstandig hier een boutje te plaatsen, daarme garandeer je dat deze gaat scheuren.
Aangezien we toch al epoxy hebben is het verstandig deze bruggetjes extra te verstevigen. (zie foto)
Stap 5:
Daarna begint het feest van het schuren en spuiten.
Niet mijn sterkste kant, ik zal vertellen wat ik gebruikt heb maar het zal vast beter kunnen.
Schuren heb ik de eerste keer in stappen gedaan van korrel 120 -> 240 -> 400 -> scotchbrite
Daarna 1 laag 2k lak op kleur (merk: Colormatic)
Daarna met korrel 800 nat geschuurd. Nu er een laagje kleur op zit kun je de oneffenheden veel beter zien en wegschuren.
Vervolgens heb ik nog 2 lagen kleur gespoten, en vervolgens nog 2 lagen 1k blanke lak (merk: colormatic)
Met het volgende resultaat:
Stap 6:
Na uitharden van de lak kan je het spul weer monteren.
Makkelijkst is om de de boel weer op de kop te leggen.
Zo kun je, met bv typex, de locatie van de boutjes aftekenen op het gaas.
Vervolgens met een carroseriering en zelfborgende moertjes kun je snowcap en het gaas tegelijk vastzetten.
Zo heb je ook geen problemen meer met losrakend gaas.
Vergeet de rubber dop voor de ruitenwisser niet te monteren.
Om het jezelf makkelijker te maken met montage kun je deze het best inkorten.
In de rubber mof zit een uitsparing waar een haakje van de ruitenwisser motor inhaakt, dit is om te voorkomen dat het rubber wegwaait op de snelweg.
Maar deze maakt montage nu een stuk lastiger (niet onmogelijk)
Je kan de onderste (+- 1cm) van de mof afsnijden zodat je geen problemen ondervind van het haakje.
Wegwaaien doet de mof toch niet meer, deze zit opgesloten tussen de snowcap en parafan.
Stap 7:
Nu kun je parafan weer monteren op de auto.
Dit kun je het beste met 2 personen doen om schade aan de lak te voorkomen, hoewel in je 1tje niet onmogelijk is.
Met de snowcap gemonteerd heb je nu nét wat minder ruimte, maar het is mogelijk deze weer te monteren zonder de motorkap te hoeven lossen.
Het is even wat spelen met de stand van de motorkap om de parafan vanaf de voorruit er onder te schuiven.
Al met al erg blij met het resultaat!