Snellere methode om kleppen te stellen
Snellere methode om kleppen te stellen
Kleppen stellen kan gemakkelijker
De cylinders staan genummerd van 1 tot 4 vanaf de distributiezijde uit gerekend. Dit staat ook op de kop aangegeven. De eerste klep is telkens de uitlaatklep, de tweede klep is de inlaatklep.
Normaal gesproken begin je bij het stellen van de kleppen met de eerste cylinder. Je zet de krukas op het merkteken van het bovenste dode punt (bdp). Dan staan de twee nokken van de eerste cylinder beide schuin naar boven. In deze stand staan de kleppen dicht en meet je de maximale klepspeling. Na de meting draai je de krukas een halve slag (180 graden), op dit moment staan de nokken van cylinder 3 omhoog en staat deze in het bdp. Dan meet je de klepspeling van nummer 3 op. Vervolgens herhaal je dit, draait de krukas een halve slag en meet op dezelfde wijze cylinder 4, gevolgd door de volgende halve slag om cylinder 2 te meten. Dus bij de totale meting draai je de krukas 4 maal 180 graden.
Het kan echter sneller en dus gemakkelijker. Je nummert de kleppen van voor naar achteren met de nummers 1 tot en met 8.
Op het moment dat je cylinder 1 meet staan niet alleen de kleppen van deze cylinder (1 en 2) op maximale speling, maar ook de kleppen 3 en 5. Hierna draai je de krukas 360 graden, dus op weer op het punt 0 van de krukas. Dan staan nummer 4, 6, 7 en 8 op maximale speling. En kun je deze kleppen meten. Dus in totaal een maal krukas draaien tijdens de meting..
Geloof je het niet dan kun je het zelf nameten, een maal op deze manier en een maal op de officiële manier ter controle. Dan ben je natuurlijk wel uitgeput omdat je in totaal 6 maal de krukas hebt moeten verdraaien (dus inclusief het nul stellen voor de eerste meting) , maar het schenkt je wel het geloof in deze snellere methode.
Het scheelt tijd. Ik vermoed dat er monteurs zijn die de kleppen op deze manier stellen en begrijp nu waarom ze er sneller mee klaar zijn dan ik. En zo kom je dan ook nog een keer aan je gezin of aan je verloofde toe...