Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Benzine motoren/Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt

Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt

Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt

- Ingediend door Jur
Lid
, op 8 mrt 2019
- 4 Reacties -
Forum: 
Benzine motoren

"Onbegrijpelijk,snap jij dat, de motor houdt in, schokt, trekt stotterend op, lijkt vermogen te missen of slaat over. De klachten gaan soms vergezeld van een brandend lambda lampje.". Een typisch bericht voor het forum.

"Terwijl de wagen het altijd goed heeft gedaan", zeg je dan met ogen vol tranen van onbegrip. Helaas is hebben maar weinigen door dat er bij alle storingen één gemeenschappelijk symptoom is: alles dat defect gaat heeft het tot op dat moment altijd goed gedaan. ;-) En in een geval als dit weet een diagnosetechnicus echter bijna zeker hoe laat het is. Het kan dan gaan om sterk vervuilde inlaatkleppen en injectoren. De oorzaak is bij veel moderne motoren gelegen in de directe injectie maar dat is voor onze rooie blokken blokken eigenlijk helemaal niet relevant, die hebben geen directe inspuiting.

Het belangrijkste verschil tussen directe inspuiting en indirecte inspuiting is dat de brandstof niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Indirect ingespoten benzine heeft normaal gesproken een koelende, spoelende en reinigende werking, maar die valt bij directe inspuiting weg, de kleppen worden ook heter. Het gevolg is dat vervuiling in de moderne motor een stuk sneller optreedt en die vervuiling veroorzaakt de motorproblemen.

Een technicus die ik ken is dan resoluut, hij demonteert de hele handel, straalt de inlaatpoorten en de kleppen met granulaat, Tegenwoordig zijn er ook schoonmaakmiddelen, zoals Pro-Clean. Voordeel is dat het inlaatspruitstuk daarvoor niet hoeft te worden gedemonteerd, nadeel is dat je er speciale apparatuur voor nodig hebt en die heeft niet iedere garage. Maar gelukkig heeft een redgeblockte baksteen geen directe inspuiting, ik schrijf dit alleen voor de volledigheid.

De moderne benzine schijnt echter ook voor vervuiling van injectoren te zorgen. Hierdoor heb je ook een slechter inspuitbeeld. De lambdasonde gaat van de weeromstuit wel bijregelen, maar dit gaat maar korte tijd goed. Wanneer het het motormanagement niet meer kan compenseren begint de ellende zoals in de titel omschreven. Dit heb ik ooit al eens bij de hand gehad. En laatst nog bij de Witte Dame.

Gelukkig verstookt de Witte Dame net als haar voorgangers LPG, dat ik al ruim 40 jaar LPG in de tank gooi en zij lijdt dus niet aan een benzineverslaving. LPG vervuilt niet. Destijds in de garage van vrienden in Deventer (Volvo, Alfa en Citroën specialisten met een Daihatsu dealerschap), waar ik ook regelmatig wat sierlijke sleutelbewegingen mocht ontplooien, heb ik dit een enkele maal bij benzine-Volvo’s meegekregen. Vandaar dat ik, goed voorbeeld doet goed volgen, er nu zelfs bij LPG een goede gewoonte van maak de stationairklep, de aanpalende leidingen, de luchtslang en de carterventilatie regelmatig schoon te maken., En bij wat ernstiger vervuiling zelfs het gasklephuis demonteer. Voor het gemak doe ik dit dan gelijk met het vervangen van de distributieriem, 75.000 kilometer is een goede interval. Je staat er versteld van hoe vervuild de inlaat soms kan zijn door een vettige drab die kennelijk binnenkomt via de carterontluchting, zelfs bij LPG. Dus de carterontluchting gaat ook los.

Op alles laat ik daarna het wondermiddel remmenreiniger los. Zo wordt de boel brandschoon en wordt geheel ontvet.Zijn dan ook de injectoren vervuild dan zijn er goede middelen die je in een volle tank benzine kiepert. Tank leegrijden en de injectoren werken weer correct. Gelukkig komt deze klacht bij LPG rijden amper voor. Het is niet zo dát de storing optreedt, het verhaal is geschreven voor wannéér het optreedt. Maar de regelmatige schoonmaakbeurt kan niet bepaald echt kwaad.

Bij dit soort oplossingen zijn er ook 'bijvangsten', in dit geval bij het fenomeen remmenreiniger. Tegenwoordig maak ik er ook de autoruiten en spiegels mee schoon, Fantastisch, geen vettige ruiten meer bij een minimaal verbruik. En een tweede biivangst is dat ik er nu zelfs mijn bril mee schoonmaak. Werkt in een woord fantastisch! Komt ook goed uit , dan kan ik zaterdag op de algemene vergadering de mensen die ik al van gezicht ken goed herkennen. En wanneer je mij niet kent, let op een vent die zonder stotterend optrekken en zonder brandend lampje met vol vermogen stralend door zijn brilleglazen kijkt, dat ben ik. ;-)

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.