Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt
Inhouden, schokken, stotterend optrekken, vermogen mist, overslaan, lambda lampje brandt
"Onbegrijpelijk,snap jij dat, de motor houdt in, schokt, trekt stotterend op, lijkt vermogen te missen of slaat over. De klachten gaan soms vergezeld van een brandend lambda lampje.". Een typisch bericht voor het forum.
"Terwijl de wagen het altijd goed heeft gedaan", zeg je dan met ogen vol tranen van onbegrip. Helaas is hebben maar weinigen door dat er bij alle storingen één gemeenschappelijk symptoom is: alles dat defect gaat heeft het tot op dat moment altijd goed gedaan. ;-) En in een geval als dit weet een diagnosetechnicus echter bijna zeker hoe laat het is. Het kan dan gaan om sterk vervuilde inlaatkleppen en injectoren. De oorzaak is bij veel moderne motoren gelegen in de directe injectie maar dat is voor onze rooie blokken blokken eigenlijk helemaal niet relevant, die hebben geen directe inspuiting.
Het belangrijkste verschil tussen directe inspuiting en indirecte inspuiting is dat de brandstof niet vóór maar na de inlaatkleppen wordt ingespoten. Indirect ingespoten benzine heeft normaal gesproken een koelende, spoelende en reinigende werking, maar die valt bij directe inspuiting weg, de kleppen worden ook heter. Het gevolg is dat vervuiling in de moderne motor een stuk sneller optreedt en die vervuiling veroorzaakt de motorproblemen.
Een technicus die ik ken is dan resoluut, hij demonteert de hele handel, straalt de inlaatpoorten en de kleppen met granulaat, Tegenwoordig zijn er ook schoonmaakmiddelen, zoals Pro-Clean. Voordeel is dat het inlaatspruitstuk daarvoor niet hoeft te worden gedemonteerd, nadeel is dat je er speciale apparatuur voor nodig hebt en die heeft niet iedere garage. Maar gelukkig heeft een redgeblockte baksteen geen directe inspuiting, ik schrijf dit alleen voor de volledigheid.
De moderne benzine schijnt echter ook voor vervuiling van injectoren te zorgen. Hierdoor heb je ook een slechter inspuitbeeld. De lambdasonde gaat van de weeromstuit wel bijregelen, maar dit gaat maar korte tijd goed. Wanneer het het motormanagement niet meer kan compenseren begint de ellende zoals in de titel omschreven. Dit heb ik ooit al eens bij de hand gehad. En laatst nog bij de Witte Dame.
Gelukkig verstookt de Witte Dame net als haar voorgangers LPG, dat ik al ruim 40 jaar LPG in de tank gooi en zij lijdt dus niet aan een benzineverslaving. LPG vervuilt niet. Destijds in de garage van vrienden in Deventer (Volvo, Alfa en Citroën specialisten met een Daihatsu dealerschap), waar ik ook regelmatig wat sierlijke sleutelbewegingen mocht ontplooien, heb ik dit een enkele maal bij benzine-Volvo’s meegekregen. Vandaar dat ik, goed voorbeeld doet goed volgen, er nu zelfs bij LPG een goede gewoonte van maak de stationairklep, de aanpalende leidingen, de luchtslang en de carterventilatie regelmatig schoon te maken., En bij wat ernstiger vervuiling zelfs het gasklephuis demonteer. Voor het gemak doe ik dit dan gelijk met het vervangen van de distributieriem, 75.000 kilometer is een goede interval. Je staat er versteld van hoe vervuild de inlaat soms kan zijn door een vettige drab die kennelijk binnenkomt via de carterontluchting, zelfs bij LPG. Dus de carterontluchting gaat ook los.
Op alles laat ik daarna het wondermiddel remmenreiniger los. Zo wordt de boel brandschoon en wordt geheel ontvet.Zijn dan ook de injectoren vervuild dan zijn er goede middelen die je in een volle tank benzine kiepert. Tank leegrijden en de injectoren werken weer correct. Gelukkig komt deze klacht bij LPG rijden amper voor. Het is niet zo dát de storing optreedt, het verhaal is geschreven voor wannéér het optreedt. Maar de regelmatige schoonmaakbeurt kan niet bepaald echt kwaad.
Bij dit soort oplossingen zijn er ook 'bijvangsten', in dit geval bij het fenomeen remmenreiniger. Tegenwoordig maak ik er ook de autoruiten en spiegels mee schoon, Fantastisch, geen vettige ruiten meer bij een minimaal verbruik. En een tweede biivangst is dat ik er nu zelfs mijn bril mee schoonmaak. Werkt in een woord fantastisch! Komt ook goed uit , dan kan ik zaterdag op de algemene vergadering de mensen die ik al van gezicht ken goed herkennen. En wanneer je mij niet kent, let op een vent die zonder stotterend optrekken en zonder brandend lampje met vol vermogen stralend door zijn brilleglazen kijkt, dat ben ik. ;-)