Lekke radiator?
Lekke radiator?
Sinds enkele weken zie ik bij thuiskomst, na een wat vlotter gereden rit, voor uit de grill "stoom" komen. Ik heb de motor dan net uitgeschakeld en het pluimpje stijgt op uit de gril gedurende een seconde of tien, daarna is het weg. Ik heb de gril al eens verwijderd om te zien of ik het kan ontdekken, maar tot op heden lukt dat niet, ook geen indicatie waar'ie eventueel zou lekken. Ik vermoed ook dat mijn kachelradiator lek is omdat als het buiten koud is, en ik de verwarming op 21 zet, de binnenboel redelijk vlot beslaat. De airco krijgt het wel weer droog, maar dat kost best wat tijd. Momenteel verbruik ik ongeveer 1 liter koelvloeistof per 1000 kilometer, best een flinke slok.
Het expansievat van de koelvloeistof is behoorlijk smerig maar de koelvloeistof lijkt niet vervuild door olie. Ook het reservoir bijvullen en dan met geopende dop de motor starten geeft geen bubbeltjes, dus ik maak met niet zo'n zorgen om de koppakking. Ook het reservoir zelf lijkt nog in goede staat, lekvrij.
Vanwege het pluimpje "stoom" uit de radiator bij thuiskomst, lijkt het mij goed om de radiator (die best gehavend is) te vervangen. Gelijk een paar nette nieuwe slangen erop en dan maar hopen dat alles weer wat meer lekvrij is (die kachelradiator komt van de zomer wel). Kijkend op Winparts kom ik verschillende merken radiotors tegen. Welke radiator kan ik het beste links laten liggen, en welke is een absolute aanrader? En qua koelvloeistof lees ik dat het beste is om Volvo-coolant te nemen. Het vervangen van een radiator lijkt mij niet zo'n enorme spannende klus, maar waar moet ik op letten, en wat kan ik ook het beste preventief vervangen?
Ik rij een Volvo 960 serie II met een 2,5 liter 6 cilinder met bijna 370.000 km op de teller op LPG
Alvast bedankt voor het meedenken!