B230FD stationair toerental probleem
B230FD stationair toerental probleem
Beste Volvo liefhebbers,
Mijn naam is Ruben en rij dagelijks met 940 Polar van 1995 met B230FD motor. Hij heeft momenteel 405000kms op de teller. Hij is uitgerust met een vialle LPG systeem die destijds speciaal voor Volvo werd ontwikkeld, de installatie werd bij de Volvo dealer geïnstalleerd.
Ik ben steeds tevreden geweest van de auto maar ik heb nu al enkele maanden op zoek naar een probleem met mijn stationair toerental. Ik heb 2 problemen aan de hand, mogelijks hebben ze de zelfde oorzaak maar dat kan ik niet zo zeker zeggen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zit wat ten einde raad denk ik... de problemen doen zich voor zowel op benzine als op lpg.
Probleem 1: Stationair toerental blijft hangen op 1500 tpm of lager maar niet onder de 1100. Ik heb dit voor bij 2 omstandigheden:
-Autosnelweg aan 130km/u bereden en dan de afrit nemen, gas lossen aan rood licht. Motor blijft hangen aan bovenvermeld toerental.
-Hetzelfde gebeurd wanneer ik grote belasting vraag van de auto (bergop of het trekken van zware lasten), opnieuw gas lossen en toerental blijft hangen
In beide gevallen is de gasklep zeker dicht!
Probleem 2: Motor heeft neiging om stil te vallen bij het stoppen of bij het afremmen voor het nemen van een bocht. Als ik het koppelingpedaal indruk (al dan niet samen met het rempedaal) dan zakt de motor zeer snel naar 200-300 toeren of soms zelf naar nul. Waardoor de auto stilvalt, soms kan ik vlug zijn en plankgas geven en dan herneemt de motor zich terug naar zijn normale stationair toerental.
Wat mij sinds de laatste maand wel opvalt is dat hij gewoon bij stilstand ook lichtjes schud, wat hij vroeger niet deed. Ook heeft de toerenteller soms een schokkend beeld weer, hij kan plots wippen van 500 naar 1000 zonder dat de motor van toerental veranderd. En dan heb ik, vooral op lpg, dat de auto tijdens het accelereren soms 2-3seconden blijft hangen op 2500tpm, en dan zakt hij plots terug naar normaal stationair toerental.
Ik heb zelf al vanalles gecheckt:
-Ik dacht meteen aan valse lucht maar vacuumslangen zijn OK, ik heb ook de collector gedemonteerd, gecontroleerd en de dichtingen vervangen maar zonder succes. Ook geen lekkage aan carterontluchting.
-Af en toe maakt de auto foutcode 2.1.2 lambdasonde geen of onjuist signaal. Sonde vervangen samen met katalysator maar zonder succes, fout komt na enkele weken terug.
-Temperatuursensor voor ECM vervangen, negatief
-Toerentalsensor vervangen, negatief
-LMM gewisseld van OK-wagen, negatief
-Klepspeling gecontroleerd, OK
-Ander gasklephuis gemonteerd, negatief
-Omloopluchtklep vervangen, negatief
-Rembekrachtiger gesuprimeerd, negatief
-LPG verdamper gesuprimeerd, negatief
-ECM gewisseld van B230FB, negatief
-Rookmachine aangesloten maar nergens een lek aanwezig
Ik ben ten einde raad en hoop hier iemand te vinden die mij een andere test kan voorstellen of een gelijkaardig probleem heeft kunnen oplossen.
Ik heb op dit forum een topic gelezen van liv uit 2008, en dit lijkt mij identiek hetzelfde probleem. Er staat echter geen oplossing vermeld. Misschien kan iemand zich dit herinneren?
Alvast bedankt
Mvg Ruben