Luchtslang
Luchtslang
Een van de onderdelen waar ik de pest aan heb is de luchtslang die van luchtfilter naar klephuis gaat. Soms komt daar wel eens een scheur in, of er scheurt een aansluiting. Gelukkig leer je vanzelf hoe je met dat ziekenhuismateriaal om moet gaan. Voor lekkages en dergelijke gebruik ik vaak mijn geliefde Locktite Silicone Blue (SI 5926), uitstekend materiaal voor de afdichting van uitlaten, olielekkages, geïmproviseerde pakkingen en meer van dit al. Temperatuurbestendig tot ruim 200 graden. Op de foto kun je hier een gerepareerde flens zien, hoewel dit nu niet het onderwerp is. Zit er al jaren, gaat al rond de 50.000 km mee..
Onlangs verving ik alle slangklemmen onder de motorkap door RVS klemmen, al die roestende en vastrottende zooi op radiator-, kachel-, en andere slangen ergerde mij al jaren. Alle slangen netjes gemonteerd met kopervet dan kankert de boel minder snel vast. Na de operatie stond het er onder het kapje weer prachtig bij.
Wel merkwaardig was dat ik twee dagen later vond dat de motor niet zo lekker liep. Bij een storing moet je altijd nagaan wat je vóór het ontstaan van de storing hebt gedaan. Ja klemmen geplaatst. Dus eerst kijken naar de klemmen die te maken hebben met alles wat motormanagement is. En ja hoor, het flubbelubbetuutje op de luchtslang waar de omloopslang slang naar stationairregelklep aan zit had het slangklemgeweld niet doorstaan en was niet rond meer maar naar binnen gedrukt zodat het tuitje een niervormige doorsnee had. De slang sloot daar weliswaar mooi rond op aan maar... luchtlek.
Even denken, meten, en daarna toen van een restje koperen waterleiding een busje gemaakt. LPG mengstuk er tussen uit en het busje met enige verwarming (haarföhn) in de vervormde tuut geperst door middel van twee carroserie-ringen, een boutje en een moer. Boutje er weer uit, mengstuk weer vast, slang er op, klemmen weer vast en en ziedaar: ruim binnen het halve uur de storing opgelost, wachten op de Wegenwacht duurt langer. De Witte Dame beloonde mij daarna door weer als vanouds te keer te gaan als een jonge godin.
Tja, met zo'n oude bak moet je nu eenmaal een beetje creatief zijn... ;-)