Rammelende Bilstein B4 achter dempers
Rammelende Bilstein B4 achter dempers
Wees gewaarschuwd; onderstaande is nogal uitgebreid en wat theoretisch...conclusie staat onderaan ;)
*Wordt verder aangevuld naarmate meer informatie beschikbaar komt*
Na installeren van de Bilstein B4 schokdempers aan de achterzijde van mijn 945 uit 1996 rammelen deze als een gek, vooral op klinkerwegen.
Uiteraard kom je na aanschaf er pas achter dat je hier niet de enige mee bent, en is het volgens brickboard en turbobricks een redelijk bekend verhaal.
Ook binnen dit forum schijnen er meerdere te zijn met dit euvel.
Deze week hoop ik de boel weer om te zetten naar mijn oude Monroe demper, zal dan proberen te achterhalen wat nu exact de oorzaak van de rammel is.
En wat de mogelijke oplossingen zijn om deze verder goed functionerende dempers stil te krijgen.
To be continued......
**Update 15-10-2018:**
Het duurde even, maar de Sachs dempers zijn ook binnen gekomen.
Van het weekend deze maar gelijk even gemonteerd, en WAT een verschil! En wat een stilte!
Je komt er dan pas achter hoeveel lawaai die Bilstein's eigenlijk maakte.
Afijn, gelijk de boel maar even gemeten om te kijken wat de verschillen zijn....
Binnen diameter:
Monroe: 12,03 tot 12,10mm
Sachs: 12,20 tot 12,24mm
Bilstein B4: 12,50 tot 12,61mm
Buiten diameter:
Monroe: 18mm
Sachs: 18mm
Bilstein B4: 16mm
De Monroe dempers hebben aangegoten rubber wat tot aan het einde van de bussen loopt. Bilstein en Sachs hebben rubber donuts, welke er los omheen schuiven. Wat opvalt is dat beide een gat diameter van +-16mm hebben. Wat er bij Bilstein in resulteerd dat deze nou niet bepaald héél vast zitten, bij de Sachs dempers moeten deze opgerekt worden naar 18mm waardoor deze goed klemmen.
Wat verder op valt is dat bij de Bilstein dempers de bevestigingsbussen niet exact in het midden zaten tussen het rubber. Het metaal wat uitsteekt aan de ene kant, is nét wat langer of korter dan aan de andere kant. Ik heb dit niet opgemeten, maar het verschil was dermate groot dat dit met het blote oog waar te nemen was.
Ook de originele bout nog even opgemeten; precies zoals JoopS beschreven had 10,7mm voor de bovenste bout.
De onderste was 11,8, wat overeenkomt met de standaard DIN norm. Beide bouten zijn van 8.8-kwaliteit.
Wat overigens ook wel weer frapant is, en wat mijn eerder genoemde vermoeden van gewichts/kosten besparing ondersteund: M12 heeft (tegenwoordig) standaard een 19mm sleutelwijdte voor zowel bout als moer. Volvo gebruikt voor de onderste bout en moer sleutelwijdte 17mm en 18mm, en voor de bovenste bout 18mm.
De Monroe's en Bilstein B4 dempers zijn beide twintube dempers. Dit is een wat inferieur design ten opzichte van een mono-tube variant zoals de Sachs demper is. Dit heeft er mee te maken dat er bij twintube's minder druk op de olie staat, waardoor gas sneller mengt met de olie, en de dempers in rap tempo slechter worden of een hobbelend wegdek. Het gas verdwijnt overigens vanzelf weer uit de olie. De Bilstein B6 dempers zijn overigens ook monotube dempers...maar ook gelijk van een heel andere prijsklasse en karakter, maar ze hebben dan wél weer een mooi demo filmpje over verschil in de mono- en twin-tube dempers:
Afijn, dan nu; waarom rammelt Bilstein B4?
In eerste instantie dacht ik, net als vele andere, dat het aan de afwijkende/grotere gat diameter van Bilstein lag.
Echter dit is een foute conclusie. Met een boutdiameter van maar 10,7mm zou een 12mm bus ook gewoon moeten rammelen.
Maar dat is dan ook gelijk het probleem, die bus moet helemaal niet kunnen schuiven/rammelen.
Door de voorspanning in de bevestigingsbout wordt de wrijving tussen de carrosserie en demper dermate hoog dat deze niet moet kunnen bewegen.
Wél of géén speling tussen bout en bus maakt hier dus niets uit.
Een dergelijke bevestiging, met een sterk wisselende belasting, wordt altijd op deze manier ontworpen. Anders ga je de bout op afschuiving belasten en wordt het een heel ander verhaal, maarbij vermoeiing een hele grote rol gaat spelen.
Zou de bus van de demper wél kunnen schuiven over de bout, en dus rammelen, dan gaat de bus ook aan de carrosserie "vreten".
De Bilstein B4 dempers doen dit dus hoogstwaarschijnlijk wel, want dit was ook aan de slijtage te zien van de carrosserie welke voor montage van de Bilstein's niet aanwezig was.
Het ligt dus niet aan de grotere gat-diameter, maar waaraan dan wel?
Ik vermoed, want ik kan dit niet 100% onderbouwen, dat het aan wél aan de bussen ligt, maar dan aan de binnendiameter én buitendiameter.
Bij zowel Monroe als Sachs hebben de bussen een wanddikte van 3mm. Bij Bilstein B4's is dit maar 1,75mm.
Dat is zo goed als de helft, wat voor een dubbel zo hoge oppervlakte druk zorgt.
Het verschil in oppervlakte speelt in dit geval feitelijk geen rol bij de wrijving. Maar wanneer de oppervlakte druk dermate groot is, kun je wel eens tegen de grenzen van je materiaal aan lopen.
En dat is hier ook het geval. Er gaan dan allerlei andere, lastiger te voorspellen/berekenen, effecten meespelen.
Ik heb een korte 3D simulatie/berekening gemaakt, en bij Bilstein B4 gaat het spul hoogstwaarschijnlijk aardig over de vloeigrens heen.
En dat alleen al bij statische belasting...
Conclusie:
Feit is en blijft; bij gelijkblijvende (correcte) montage rammelt een Bilstein B4 bij mij (maar zo te horen bij vele andere ook), en een Monroe of Sachs demper doet dit niet.
Aangezien de dunnere wanddikte (3mm vs 1,75mm) van de bus vrijwel het enige is wat verschillend is, zal dit hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn.
Heb je rammelende Bilstein B4 dempers? Mijn advies; gelijk er af halen.
De bussen van de dempers schuren continu langs je carrosserie. Vroeg of laat vreet deze door het plaat materiaal heen met alle gevolgen van dien.
Tevens belast je een al afgeslankte bout (10,7mm) van 8.8 kwaliteit op afschuiving, en vermoeiing. Iets waarvoor die zeker niet voor gemaakt is.
De reële kans bestaat dat deze ook vroeg of laat het gaat begeven.