Nieuwe 940 LPT met wat werk
Nieuwe 940 LPT met wat werk
Hallo allemaal!
Ik loop hier al een tijdje rond en ben reeds een jaar lid van de vereniging. Aangezien ik net een nieuwe wagen heb zal ik me maar even voorstellen. Mijn naam is Mick, ik ben nog student aan de Universiteit Twente en woon in Amersfoort. Ik heb al enige tijd een grijze 745 uit '87 en heb daarvoor een Volvo 440 uit '93 gehad. Ik heb veel zelf en met mijn vader gesleuteld en gebruikte tot nu toe mijn auto vooral voor roadtrips en vakanties.
Omdat ik nu voor mijn afstudeerstage dagelijks met de auto naar Deventer op en neer ga, was ik al enige tijd aan het kijken naar iets moderns op LPG. De keuze was tussen een 850/V70 of een 940 op LPG(3). Gezien het vertrouwde gevoel en de verwachte degelijkheid bij hogere KM-standen, moest dat uiteraard een 940 worden. Na wat rondkijken op Marktplaats ben ik in Enschede bij een, volgens de handelaar in perfecte staat verkerende, 940 terecht gekomen. Bij aankomst was meteen al duidelijk dat dit niet het geval was: krassen, rare aftermarket parkeersensoren, een slecht sluitende en openende motorkap, kapotte accu, versleten bougiekabels en te zachte versleten banden. Tijdens een proefrit bleek de airco niet te werken, beide tanken bijna leeg te zijn, en bij inspectie bij Tom's Classics bleken de uitlaat lek en schokbrekers versleten. Maar hij liep goed op zowel LPG als Benzine, het interieur is (voor mijn standaarden) erg netjes en de km stand (+- 320000) was te overzien. Met een APK t/m maart tijd genoeg om alles mooi te maken. Kortom, precies iets voor mij! Ik heb ongeveer helft geboden en betaald en ben vervolgens met draaiende motor naar de automaterialen handel gegaan voor een nieuwe accu. Daarna heb ik hem meteen bij Tom achter gelaten voor nieuwe distributie (die was bijna door), kleppen stellen en de ontstekingsdelen vervangen. Ik kreeg er trouwens 4 versleten zomer banden op stalen velgen en een extra bumperlip bij, dus mijn schuur begint zich al aardig te vullen.
Gisteren de wagen opgehaald, heerlijk comfortabel naar Amersfoort gereden. Dat is wel even wat anders dan mijn 740 zeg! Hij rijdt wat rustiger en heeft flink meer vermogen. Zo'n moderne auto met injectie en turbo heeft toch ook wel wat gaafs! Al heeft het wel wat minder charme dan m'n 740. Die M90-versnellingsbak kan ik ook wel aan wennen en de climate control, elektrische ramen en (hopelijk binnenkort) airco zijn ook wel echt fijn. Hij heeft een 80L (netto, dus zal wel 100L bruto zijn) LPG tank, maar daardoor dus nauwelijks kofferbak ruimte.
Ik heb even een inventarisatie van de benodigde werkzaamheden gemaakt:
- Regulier onderhoud (filtertjes, olie, etc)
- Tankklep scharnier repareren. (Die is afgebroken bij de eerste tankbeurt)
- Parkeersensoren verwijderen
- LM-velgen met goede banden (Heeft iemand iets leuks in de aanbieding? Je weet met te vinden!)
- Speakers repareren/vervangen en carkit inbouwen
- Airco repareren en afvullen. De compressor werkt wel, maar de airco is leeg en wellicht ergens lek. (Iemand een adresje in de buurt van Amersfoort / Deventer of daartussenin?)
- Simons uitlaat monteren
- Turbo-meter en wellicht een MBC
- Cruise control inbouwen (Heeft iemand een complete set voor handgeschakeld in de aanbieding? Je weet met te vinden!)
Dan heb ik nog twee afstandsbedieningen gevonden in de asbak (zie foto's). Kan iemand mij hier iets over vertellen? Horen deze bij mijn auto en heeft er iemand een handleiding om ze werkend te krijgen?
Ik zag dat de vacuümslang bij de turbo (wastegate?) aardig versleten is. Weet iemand welke soort slang ik daarvoor moet bestellen? Ik ga deze week bij Estate Services een bestelling plaatsen en wil die graag ook meenemen. Kan dat met gewone slangklemmen vastgezet worden, of moet ik daar speciale klemmetjes voor te gebruiken?
Maar goed, eerst een weekje op vakantie en dan kan het sleutelplezier weer beginnen! Helaas heb ik bij de aankomende sleuteldagen andere plannen, anders was ik er zeker bij geweest.
Groeten,
Mick