Langlopend probleem eindelijk opgelost(?!)
Langlopend probleem eindelijk opgelost(?!)
Goedemorgen,
Al sinds we onze 740 met B230F motor hebben (3 jaar alweer) kampte deze auto met de onhebbelijkheid dat de motor hikte wanneer onder last vanuit het stationaire regelgebied geaccelereerd werd.
In een eerdere post heb ik hierover geschreven (https://volvo700vereniging.nl/benzine-mo...).
Ook toen de auto in een perfecte staat van onderhoud verkeerde trad dit gedrag, dat ik als een probleem ervaar, op.
Omdat wij in het gelukkige bezit zijn van een 940 naast de 740 heb ik in de loop der tijd een heleboel onderdelen uit kunnen wisselen om vast te kunnen stellen of een bepaald component mogelijk niet goed meer was. Dit bleek niet het geval.
Op een gegeven moment heb ik de brandstofpomp in de tank laten vervangen omdat deze defect was en dit mogelijk een te lage brandstofdruk veroorzaakte. Even leek dit het probleem op te lossen, de euforie was echter van korte duur.
Totdat.. ik op het forum ergens het advies las om de auto door Martijn Bijlsma te laten dataloggen. Meten is immers weten.
Daarop heb ik een afspraak gemaakt met Martijn en gisterochtend was het zover.
Martijn (is het de naam?) heb ik ervaren als een ontzettend sympathiek en open persoon die, voor zover ik het kan beoordelen, precies weet waar hij het over heeft. Samen met zijn broer is hij bezig om alle ins en outs van de motormanagement systemen van onze auto's uit te pluizen.
Martijn is gestart met het loggen van de LH2.4 Jetronic. Gelukkig verschool de auto zich niet en liet hij het ongewenste gedrag in volle glorie zien.
Uit de log gegevens bleek dat de auto in de transitie van stationair naar acceleratie een 'sloot' brandstof toegediend krijgt, zodat we snel uit konden sluiten dat het om een arm mengsel ging.
Uit mijn probleem omschrijving en eerdere ervaringen had Martijn echter al beredeneerd dat het probleem waarschijnlijk door de ontsteking veroorzaakt werd.
De 169 EZK heeft blijkbaar een behoorlijk agressieve ontsteking karakteristiek die in de opvolger, de 146 EZK, afgevlakt is. Door deze agressieve karakteristiek, i.c.m. andere kenmerken van een standaard B230F (hoge compressie, hoge vullingsgraad bij lage toeren) en de aanwezige 'sloot' brandstof komt bij accelereren in één klap een bult vermogen vrij. De motor hikt dus niet, hij stoot! En kan daardoor resonanties in de drijflijn veroorzaken wat mogelijk als een hik gevoeld wordt.
Lang verhaal kort: mijn auto was voorzien van een 169 EZK en toen we bij wijze van proef een 146 EZk ingebouwd hadden was het probleem nagenoeg weg. alleen bij extreem afwurgen wil de motor nog wel hikken / stoten en dat is gemakkelijk te voorkomen.
Ik heb een leuke en leerzame ochtend gehad, heb een sympathieke vakman ontmoet en als kers op de taart heb ik een auto die nog meer (en misschien wel volledig) naar mijn zin is.
Mijn advies: mocht je last hebben van ogenschijnlijk onverklaarbare gedragingen van je motor, maak een afspraak met Martijn!
Groet,
Martijn