Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Noppen20's upgrade en update pruttel

Noppen20's upgrade en update pruttel

Noppen20's upgrade en update pruttel

- Ingediend door noppen20 , op 27 mrt 2018 - 34 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

De laatste tijd ben ik met nogal veel kleine dingetjes en prutteltjes bezig aan de auto.
Variërend van wat isolatie aanbrengen, tot wat klooien met ruitensproeiers.
Het zijn vooral de goedkope doe-het-zelf-updates-en-upgrades.
Ik ben Nederlander, dus ik hou van alles wat goedkoop is!
Afijn, ik dacht laat ik hier eens al mijn goedkoper DHZ update en upgrade pruttel verzamelen.

Te beginnen met de turbo-druk-meter:

Ik irriteer me al sinds ik de auto heb aan die afzichtelijke turbo-druk meter die ergens op het dashboard staat. Het hoge petjes-gehalte staat me niet aan, en dus moet het beter.
Ik wil hem graag in de klokkenwinkel hebben, maar de originele turbometer (die ik niet heb) is verre van nauwkeurig en je kan alsnog niks aflezen. Ook geen optie dus.
Wat er niet is, moet je zelf maken. En dus maar aan de slag!

Het idee is om de buitentemperatuurmeter te vervangen. Dat is een mooie plek voor een turbodrukmeter dacht ik zo.
Maar dan mis je de temperatuurmeter hoor ik je denken....daar kom ik nog op terug.
Nog mooier is wanneer je zo'n klokkenwinkel hebt waar je rechts ook eenzelfde vakje/bakje hebt, dan kan alles verder blijven zitten. Maar deze mazzel heb ik niet.
Uiteraard is er geen standaard turbodrukmeter die daar netjes in past....dan maar zelf maken dus!

Hoe dan? Nou ik ben natuurlijk niet de eerste die zoiets doet. Dus google biedt uitkomst.
Afijn; de aansturing wordt gedaan door de Arduino Nano, een soort mini-computer van pak em beet 15x40mm. Super handige en veelzijdige apparaatjes.
Van Philips 1 of andere digitale drukmeter met een bereik van -1 tot 7 bar.
Oled scherm wat in de bestaande behuizing moet passen. (Oled geeft beter contrast van LCD)

De Arduino kan op 12v draaien, maar de smerige stroom in de auto is natuurlijk weer niet precies 12volt.
En de pieken en dalen in het voltage maken enigszins nauwkeurig dingen uitlezen vrijwel onmogelijk.
Dus een voltage-regulator ertussen, die 12v omzet naar 5v en de boel een beetje afvlakt. Arduino kan ook op 5v draaien namelijk.

De boel aangesloten, laptop aan de Arduino gehangen en wat uurtjes aan het programmeren geslagen. Is voor mij ook de eerste keer, dus het duurde allemaal wat lang.
Afijn, de drukmeter hebben we werkende. Super nauwkeurig en digitaal, vreselijk snelle reactie tijd en meet zowel druk als onderdruk.
Perfect dus!

Maar die temperatuurmeter... tja....die is toch wel fijn om te hebben. Oftewel, die moet terug! Maar dan anders...
De standaard temperatuurmeter gebruikt een NTC die vooraan de auto is gemonteerd. Dus die wil ik gaan hergebruiken.
Lekker makkelijk want alles ligt al klaar. Probleem is dat er geen data bekend is van de NTC, en dus dan maar weer zelf wat prutsen.
Dan kom je uit op de Steinhart-Hart formule. (https://en.wikipedia.org/wiki/Steinhart%...)
Wat complexere formule, waarbij je de weerstand van de NTC moet meten bij 3 verschillende temperaturen en een bult wiskunde moet doen om A,B en C te vinden.
Prima, doen we effe! Sensor van de sloop gehaald, thuis wat temperaturen gemeten....rekenmachine derbij... en dan rolt er wat uit.
Sensor aansluiten op de Arduino, wederom wat programmeerwerk en hoppa! -265 graden Celcius.... oeps.
Na wat prutsen toch aan de praat gekregen. Uiteindelijk zit ik er 3 graden naast, maar dan wel constant 3 graden, dus gewoon even -3 in de formule opvoeren biedt uitkomst.
De Arduino meet/berekend zelf de weerstand door gebruik te maken van een voltage-divider. En die meet net even wat anders dan mijn multimeter.
Komt goed! Is nu even niet belangrijk, omdat het echte kalibreren in de auto moet gebeuren. Dan zit er namelijk nog een x-aantal meter draad tussen, en dus toch weer andere weerstand.

Welnu, we hebben een werkende temperatuurmeter. En een werkende drukmeter.
Weer wat programmeren om ze samen te voegen, en voila! 2 keurig weergegeven getalletjes met temperatuur en druk.
Wat saai!!.....dat kan beter.
En dus weer aardig wat programmeren...BAM! Super fancy bewegend grafiekje.
Waarom? om dat het kan... daarom.

En daar stopt voor nu even het verhaal, de rest staat nog op de planning.
Het is nog 1 grote dradenbende, vooral om het allemaal tijdelijke aansluitingen zijn op zogenoemd "breadboard"
Ik ben aan het kijken om een custom-printplaatje te bestellen, zodat vrijwel alle draden weggelaten kunnen worden.
Ook de led-functie om te waarschuwen dat het tegen het vriespunt is moet nog even toegevoegd worden, maar dat komt wel.

Bovenstaande klinkt allemaal duur... maar valt reuze mee!
Geloof dat alle onderdelen samen tot op heden niet meer dan 15 euro gekost hebben.
Dat is voor de Arduino, drukmeter, scherm en voltage-regulator samen. Custom printplaat zal zo rond de 2 a 3 euro zijn....

To be continued... zal zo de plaatjes toevoegen

**de losse link gaat naar een *.GIF voor bewegend beeld

Illustraties: 
  • Volledige afbeelding bekijken

    Fancy grafiekje

  • Volledige afbeelding bekijken

    wat een

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.