940 niet meer aan de praat
940 niet meer aan de praat
Goedendag Volvofanaten,
Ik ben Martien, en sleutel al vanaf mijn 15de aan volvo's, en dan het meeste aan de toppers 940. Ik ben nu inmiddels 48.
Nu heb ik 2 weken geleden toch wel iets heel bizars meegemaakt, een 940 rij ik de werkplaats in omdat deze een uitgestelde cilinderkop heeft, en een lekke koppakking.
Ik heb in mijn volvo loopbaan dit al honderden keren gedaan dus snel aan de gang. Accuklem los, de kop eraf.
Ik had al een andere kop tot mijn beschikking die ik had laten reviseren bij een gerenommeerd revisiebedrijf. De oude kop was een "530" kop, de gereviseerde ook.
Zoals gezegd, ik heb dit al honderden keren gedaan dus eigenlijk een routine klus. Het hele spul weer in elkaar, en ik ga de auto starten, maar tot mijn hele grote verbazing geeft hij geen krimp.
Is toch bizar, auto rijdend naar binnen en vervolgens niet meer aan de praat te krijgen.
Vervolgens compressie testen: Goed. Bougies zijn nat dus krijgt hij brandstof. Bougies buiten de kop om geven ook vonk.
Vervolgens raak je natuurlijk alles aan het uitwisselen van een andere lopende 940. Module en weerstand op linker scherm, temperatuursensoren in cilinderkop, Ecu's in de auto zelf alles, maar geen krimp.
Meerdere keren gecheckt of distributie en alles op tijd staat, en dat staat hij. verdelerkap en rotor vernieuwd, BDP sensor lpi schakelrelais, brandstofrelais, brandstofpomp. Echt alles al geprobeerd.
Auto naar de volvodealer gebracht en die hebben hem met de origionele OBD volvo kast uitgelezen, geen storingen.
Ik denk dat jullie zullen snappen dat na 2 weken proberen het huilen mij nader staat dan het lachen.
Ik heb nu zelfs de versnellingsbak eraf om het vliegwiel steeds een andere stand te geven om te proberen. (ja ik heb m wel eerst gemerkt maar weet niets van de historie van deze auto)
Het enige wat de motor soms doet is heel erg ver een plofje wat een beetje klinkt als in het luchtfilter, en 1 keer een ongelooflijke klap in de uitlaat waarschijnlijk door alle benzine die daar in beland is.
Ik ben niet zo zeer elektrotechnisch aangelegd maar misschien 1 van jullie die mij kunnen helpen?
Ik heb ook de sleutel laten checken bij een sleutelboer, en deze beste man zei dat deze signaal afgaf.
Maar hoe werkt dit? de transponder. Kan ik dit omzeilen? Kan dat systeem in de war raken omdat de auto 1 dag zonder accu heeft gestaan? (nog nooit meegemaakt maarja de wonderen zijn de wereld niet uit)
Heeft iemand anders ervaringen tips?
Degene die de gouden tip geeft krijgt van mij een bak bier van merk naar keuze.
Ik ben er inmiddels dood mee aan.
Groet Martien