De opknapper - 1993 Volvo 240 GLE Estate
De opknapper - 1993 Volvo 240 GLE Estate
Hallo forumleden,
Na een tijdje te zijn weg geweest, nu weer terug op het forum. Aangezien ik het op dit forum altijd heel informatief en leuk vond, heb ik ook besloten hier een topic over te maken. Het is dan wel geen 7/900, maar ik hoop dat jullie dit ook interessant vinden. Ook is het gebruiksgemak een stuk beter dan het Volvolvo forum. Niet voor mijn auto nu, maar die van mijn schoonfamilie. Afgelopen weekend hebben we een Volvo 240 GLE Estate op origineel gas opgehaald uit '93 voor bij hun huis in Tsjechie.
Ik heb zelf een enorme liefde voor Volvo's, maar wegens de vele kilometers (40.000 p.j) ben ik toch overgestapt naar een moderne diesel, vooral wegens het vele rijden op de Duitse autobahn, wat meer comfort op hogere snelheden, maar vooral het verbruik. Zelf ben ik begonnen met een Volvo 240, toen een 940 turbo, een Alfa 159 JTD en nu een BMW 123D coupe. Hoewel de BMW een fantastische rijdersauto is, kan hij bij lange na niet tippen aan de charme die een 240 zich mee brengt. Dus vandaar dat ik ook weer heel blij ben met de aanwinst van een 240 in de familie.
De Volvo zal worden gebruikt in Tsjechie, maar zal ook vaak naar Nederland komen, aangezien er regelmatig gependeld wordt wegens een eigen bedrijf daar. Ik blij natuurlijk, want dat betekend dat ik ook weer in de Volvo mag rijden.
Wat de auto betreft moet er nog wel het een en ander aan gebeuren, maar dit wordt in Tsjechie gedaan komende maanden, waar een auto 'restaureren' nog behoorlijk betaalbaar is.
De Volvo is uit 1993 en heeft verschillende leuke opties en plus punten:
- Nieuwe D-Riem
- Originele Volvo gas installatie
- Nieuwe veren en dempers achter
- Cruise control (aftermarket)
- Elektrische ramen voor
- Hele mooie Corona velgen met z.g.a.n. banden
- Buitentemperatuurmeter
- Grote toerenteller
- Klein klokje
- Originele Volvo wintermatten
- Rolhoes voor de bagageruimte
Kosten van al dit moois: 300 Euro
Dat lijkt wonderbaarlijk goedkoop, maar er moet ook nog heel veel aan gebeuren, de 'nieuwe' onderdelen zijn al besteld, en de rest halen we zaterdag op:
- Nieuwe versnellingsbak
- Originele Volvo radio
- Pullman interieur installeren
- Diverse sierstrips
- Antenne
- Kachelmotor
- Portiergreep
- Remblokken voor en achter
- Alle ophangingsrubbers motor + bak (Motorsteunrubber helemaal op, dus de hele bak/motor bewegen als je gas geeft)
- Filters vervangen
- Koppelingsset
- Thermostaat
- Pakkingen uitlaat
Daar houdt het lijstje niet op, verder moet het volgende nog gedaan worden:
- Laswerk aan chassisbalk en bodem
- Tectyleren
- Motor loopt niet op benzine, dus dit moet ook nog worden uitgevogeld
- Olie lekkage constateren en verhelpen
De auto gaat binnenkort naar Tsjechie, wat nog een hele rit wordt aangezien de 5de versnelling een enorme herrie maakt en de auto alleen op gas rijdt, maar dat is ook weer een leuk avontuur.
Overigens is de auto van een schilder geweest, dus overal verfspetters. Ik denk dat ik met polijsten en goed krabben het meeste er wel af krijg. Het interieur is het redden voorbij helaas, stoelen en deurpanelen kapot en het dashboard ziet eruit alsof het nooit is gewassen.
Verder ga ik zoveel mogelijk als ik kan zelf doen aan de auto, aangezien ik het bij de mijne ook altijd zelf heb gedaan. Het belangrijkste is dat de auto technisch goed is. Cosmetisch kan over tijd nog altijd worden gedaan.
Hierbij wat foto's van de auto.
Als jullie het leuk vinden hou ik dit topic up-to-date met de restauratie.
Gr Marc