Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Deltamil motorsturing

Deltamil motorsturing

Deltamil motorsturing

- Ingediend door jdelange , op 3 sep 2017 - 14 Reacties -
Forum: 
Electro

Ik heb een 945 met een defecte Deltamil airco. De as van de linker stappenmotor / servo is afgebroken. Deze motor stuurt de klep die de luchttoevoer verdeeld tussen de voor- en bovenkant van het dashboard. Ik heb een nieuwe stappenmotor / servo bij Deltamil besteld en ontvangen, maar ik wil voorkomen dat deze nieuwe motor het zelfde lot treft als de voorganger. Ik vraag mij af hoe het komt dat de as van de motor is afgebroken en dat leidt tot de vraag: hoe werkt de sturing van de stappenmotor?

Er zijn geen eindschakelaars, dus hoe weet de sturing dat de motor zijn bedoelde stand heeft bereikt?

Ik heb wat testjes gedaan door de motor los aan de sturing te hangen. De twee linker knoppen op het besturingspaneel (1 = lucht aan de voeten, 2 = lucht aan de voeten en voorkant), sturen beide(!) de motor in een draai met de klok m mee. Als je achterelkaar bijvoorbeeld 1, 2, 1, 2 indrukt, draait de motor telkens een eind met de klok mee. Hij draait nooit terug.

De rechter knoppen op het paneel (3 en 4) sturen de motor in een draairichting tegen de klok in.

Mijn vermoeden is dat als de motor zijn eindstand bereikt (door een fysieke belemmering, zoals de klep die niet verder open kan), de stroom door de motor toeneemt en dat de sturing daarop reageert door de aansturing van de motor te stoppen. Dit zou kunnen betekenen dat de instelling van de benodigde stroom om deze eindstand te definiëren mogelijk te hoog is waardoor de motor zijn eigen as heeft stuk gedraaid. Waar ik bang voor ben is dat als ik de nieuwe motor inbouw zonder verder iets te veranderen, deze zichzelf ook kapot zal draaien omdat de gevoeligheid van de aansturing verkeerd is ingesteld. Het is natuurlijk ook mogelijk dat deze (of een andere?) sturingsregeling defect is.

Hoe dan ook durf ik de nieuwe motor niet zomaar te plaatsen zonder dat ik weet dat dit zonder gevaar kan.

Ik heb Deltamil om een uitleg van de sturing gevraagd, maar ik krijg daar geen antwoord op. Andere vragen (heb ik de juiste motor geleverd gekregen) worden wél beantwoord. Ik heb het vermoeden dat Deltamil niet weet hoe de sturing werkt.

Ik heb de sturingsunit nog niet uitgebouwd om te kijken of ik daarop bijvoorbeeld een paar potmeters kan vinden. Ook heb ik geen elektronische schema's van de unit. Geen idee of dit een Deltamil product is, of dat zij ze slechts inbouwen.

Ik ben heel benieuwd of iemand mij verder kan helpen!

Groeten, Jan

Illustraties: 
  • Volledige afbeelding bekijken

    Deltamil servo met afgebroken as Volvo 945

  • Volledige afbeelding bekijken

    Deltamil servo MES Volvo 945

  • Volledige afbeelding bekijken

    Deltamil servos Volvo 945

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.