Scheurtjes in 960 blok
Scheurtjes in 960 blok
Beste allemaal,
Ik heb reeds eerder een draad opgestart met vragen over keuze tusse een 940 of een 960, olieverbruik 960,...
Heb uiteindelijk mijn oog laten vallen op en proefgereden met een 960, die ik helemaal zie zitten, en die ondertussen voor mij gereserveerd is.
Enige probleem is dat er na de proefrit, die overigens uitstekend beviel, er te weinig olie, of beter gezegd, geen olie aan de peilstok hing, tot mijn grote verbazing, maar ook van de verkoper, die met deze wagen amper een jaar heeft gereden, en hier blijkbaar geen oog voor had.
Na ondertussen (te) veel gelezen te hebben op dit en ook andere fora, kwam ik zowel positieve als negatieve punten tegen ivm het 3 ltr blok, onder meer over olieverbruik en helaas ook scheurtjes in het blok waardoor er koelvloeistofverlies optreed in het blok, en uiteindelijk het einde van het blok betekent. Maandag ga ik normaal gezien de wagen ophalen, omdat buiten die onzekerheid, de wagen voor mij in zeer goede staat is, en helemaal mijn ding.
Mijn vraag nu, eigenlijk een beetje een noodkreet, is: weet iemand een manier waarop ik kan uitsluiten dat er scheurtjes in het blok zijn, of er overmatig olieverbruik is of ernstige schade aan de motor zou zijn. Kan een garagehouder dat op een of andere manier zien of meten ?
Dat de wagen onderhoud nodig heeft is duidelijk, wenselijk, door het ontbreken van elke onderhoudsdocumentatie, al is dat uiterlijk helemaal niet te zien. Ik zou het gewoon jammer vinden moest binnen de kortste keren blijken dat ik al op zoek moet naar een vervangmotor, en waarschijnlijk redelijk prijzig...
De feitelijke gegevens die voorhanden zijn:
De wagen is van 1991 en heeft 300000 km gelopen. De km teller werkt perfect.
Er is dus geen onderhoudshistorie en de huidige eigenaar weet hier verder ook niets over.
Er zijn reeds 3 privé en 2 zakelijke eigenaren geweest, de laatste twee slechts een jaar ongeveer.
De huidige eigenaar heeft er in negen maanden 6000 km in gereden, probleemloos naar eigen zeggen, en komt mij althans vertrouwelijk over.
De wagen komt oorspronkelijk uit Italië en is zowel buiten maar vooral binnenin in een uitzonderlijk mooie staat. Het lakwerk heeft wat aandacht nodig.
De proefrit bleek mij zeer goed te bevallen, alle instrumenten en knopjes leken te werken, incl cruise control, met uitz van de airco, maar dat werd vooraf mede gedeeld. Verder is er over de wagen niets terug te vinden.
Kan iemand mij aub op een of andere manier een goede tip geven, buiten de tips die ik reeds gekregen heb van enkele leden hier, waardoor ik zoveel mogelijk risico kan uitsluiten een auto met een defecte motor te kopen ?
Mijn dank is groot.
Vriendelijke groeten,
Radeloze Volvo liefhebber...