Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen?

Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen?

Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen?

- Ingediend door Hardboard , op 19 mei 2017 - 32 Reacties -
Forum: 
Electro

Samenvatting: Accu of voltage regulators: Hoe nagaan waar het probleem zit.

Beste Volvofanaten,

We zitten met een probleempje met onze Volvo 940 uit 1998. De accu (loodaccu, 75 Ah) lijkt steeds leeg te zijn (en is nu dus wel redelijk kapot-ish), maar we weten niet zo goed of dit komt door het diepontladen van de accu of dat iets anders dit veroorzaakt heeft.

De symptomen: Na een flink stuk rijden kan je de auto maar één of twee keer op de accu starten. Daarna moet je hem aanduwen (wat overigens prima gaat).

Meten is weten: We zijn aan het meten geslagen. Op een lopende motor (gemeten tussen stationair en 3000 toeren) staat er over de accu ongeveer 13.1 V of 13.2 V. De spanning over de plus uitgang van de dynamo naar de min-pool van de accu is ongeveer 13.6 V. De weerstand van de verbinding van de plus-kant van de dynamo naar de positive-pool van de accu is om en nabij 0.1 Ohm (gemeten terwijl de auto niet liep en het contact uit was). We vonden de 13.6 V van de dynamo naar accu wel wat aan de lage kant. Hier zou je iets van 14 V verwachten. Ook de spanning over de accupolen van 13.1 V is wel wat aan de lage kant. Aan de andere kant zou dat wel voldoende moeten zijn om de accu fatsoenlijk op te laden. De openklemspanning van de accu komt in de praktijk toch niet boven de 13 V uit. Ook de spanningsval over de kabel van de dynamo naar de pluspool van de accu is best wel groot. Met de gemeten weerstand zou dat betekenen dat er 5 A de accu in liep, terwijl de accu een spanning van ~12.3 V gaf als de auto uitstond (contact uit). Dit klinkt van mij ook als nogal een grote stroom voor een accu die wel redelijk op spanning is, maar ik weet hier niet zoveel van. (ik zat net nog even te denken en bedacht me dat de spanning uit de dynamo misschien wel 14 V is als de terugweg vanaf de accu (nml van de min-pool van de accu naar de ground van de dynamo) ook ongeveer 0.1 Ohm weerstand heeft. Met een 5 A stroom, geeft dit 13.6 V + 0.1 Ohm *5 A ~ 14 V spanning over de klemmen van de accu...de vraag is alleen of de weerstand van de accu naar de dynamo niet minder dan 0.1 Ohm is).

We denken dat er twee dingen kapot/slecht kunnen zijn: De accu (daar zijn we vrij zeker van) of de elektronica die de stroom van de dynamo gelijkricht en op een vaste spanning houdt. De vraag is alleen of het tweede (slechte elektronica) het eerste heeft veroorzaakt. We weten niet zo goed hoe we dit moeten meten. We zouden de min-pool van de acccu wel los kunnen maken en vervolgens de spanning over de dynamo meten, maar internet zegt dat dit niet altijd een slim idee is. Bij oude auto's schijnt dat wel te kunnen, maar bij moderne niet.

Ik heb daarom een paar concrete vragen:
- Denken jullie dat een Volvo 940 uit 1998 oud genoeg is om, zonder groot risico op schade, de min-pool van de accu direct los te halen?
- Indien nee: Hoe zouden we kunnen nagaan of het probleem bij de accu zit of bij de electronica achter de dynamo?
- Is een stroom van 5 A de accu in voor een accu die 12.3 V geeft veel? Het gaat om een lood-accu van 75 Ah.
- Hebben jullie nog andere ideeën, tips, of dingen die we over het hoofd gezien hebben?

Ik zie alle reacties graag tegemoet! Bij voorbaat alvast heel erg bedankt :)

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 2 gebruikers online.

  • Godspeed
  • jp sanders
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.