Koelvloeistof, hoe zit het nou precies?
Koelvloeistof, hoe zit het nou precies?
Er is op het forum (heb ik gezien) al heel veel gezegd en geschreven over (lekken van) koelvloeistof.
Nou heb ik de 940 nu een weekje en heb die week vooral genoten van de auto.
Van de souplesse, van het comfort, van het feit dat mijn vrouw hem ziet zitten en dat mijn oudste er (vooralsnog) niet wagenziek in wordt.
Van het tanken van LPG... dat je voor €30 375km kunt rijden is wel leuk.
En van het rijden; een heerlijke wagen. Ik heb het idee dat ik het weekje goed gebruikt heb om de auto te leren kennen. Kleine, korte ritjes en wat langere stukken.
Ik heb het geluid leren kennen, het remgedrag, ken al wat kraakjes in het interieur, enzovoorts.
En ik ben me er van bewust dat een oude auto soms wat meer zuipt en lekt dan een fabrieksnieuwe... een beetje zoals oude kromme baasjes ook de hele dag door bijvullen zeg maar...
Nou heb ik altijd bij een andere auto kopen altijd dat ik de auto moet leren kennen, maar zeker omdat ik nog nooit zo'n oude auto heb gehad én bereden, hou ik e.e.a. wel een beetje extra in de gaten in het begin.
Zo viel het me op (of heb ik het idee) dat het koelvloeistofniveau niet helemaal stabiel is.
Toen ik de wagen kocht was het op niveau, maar de motor was toen warm. Bij opendraaien van het reservoir (voorzichtig) zijn er een paar druppels verloren gegaan.
Vanmorgen (bij volledig koude motor) heb ik eens gekeken hoe het niveau was. Bij losdraaien van de dop ontsnapte er een klein beetje overdruk.
Het niveau stond ongeveer halverwege minimum en maximum. Ik heb even met een stift een streep gezet op het expansievat met de aanduiding 'K'.
Vandaag 200 km gereden. Bij thuiskomst even een paar minuten gewacht, toen heel voorzichtig de dop van het expansievat een tikje gelost. Er ontsnapt wat gas, de KVS borrelt van het koken, na een paar tellen is dat over. Toen rustig de dop verwijderd en het niveau geïnspecteerd. Warm, dus een stuk hoger: ongeveer op de helft tussen de flensnaad van de tank en de max-aanduiding.
Ook weer een streep gezet met 'W' erbij.
Ik vind dat lastig hè. Volgens mij stónd het niveau een week terug hoger dan nu, dus er spookte even een verhaal in mijn hoofd dat er KVS wordt verbruikt. En meteen komen dan de erge scenario's van lekke koppakkingen in je op met bijbehorende kostenplaatjes.
Nou heb ik er bij aanschaf rekening mee gehouden met dat er een lijk(je) uit de kast zou kunnen vallen (of hoe zeg je dat?) en heb ik budget gereserveerd. Toch zit ik niet te wachten op een lekke koppakking natuurlijk.
Maar... is hier wel iets 'mis'?
Ik heb ook wel ergens gehoord/gelezen dat het verschil koud/warm zo veel kan en mag zijn als het verschil tussen min en max van het expansievat.
Én, dat door het overdrukventiel in de dop, alle KVS boven om-en-nabij-max-in-warme-toestand vroeger of later via het overdrukventiel wordt afgeblazen.
En dat daarmee vullen van het expansievaatje (ruim) boven minimum bij koude motor eigenlijk onnodig of zelfs zonde is, want bij goed warm rijden raak je het toch weer kwijt.
Echter... ik ken de auto nog niet (goed) dus weet niet helemaal wat ik kan verwachten.
De KVS zelf kan ik niet veel aan zien. Het tankje is niet bijster doorzichtig (meer). De KVS ziet er niet erg gekleurd uit (behalve een tikje niet-helemaal-tansparant).
Er zit geen 'mayo' onder de olievuldop of aan de oliepeilstok (oliepeil zakt niet merkbaar, al de hele week dus >500km op max). De uitlaat braakt niets wolkigs uit. De T-meter op het dashboard lijkt het prima te doen, bij normale ritten net onder halverwege. Warmt ook best snel op, ik denk dat de motortemperatuur met 6 á 7 km al OK is. De vloerbedekking is kurkdroog. Ik zie geen aanwijzingen van lekkage bij de radiateur. Maar ik weet nog niet waar alle elementen van het koelsysteem zitten dus heb nog niet alles nagelopen.
Wie kan mij inlichtingen verschaffen... wat kun je verwachten qua KVS-niveau? Kloppen mijn redenaties? Maak ik me druk om niks?