v-snaar vreter
v-snaar vreter
Hoi,
Ik heb een paar weken geleden een 940 TDIC (turbodieselintercooler) na een aantal jaren stilstand weer tot leven gebracht.
Dat ging een beetje moeizaam door oa accu, startmotor en dieselaanvoer problemen.
Al tijdens het reanimatie proces begon er een V-snaar enorm te janken en om dat op te lossen heb ik de dynamo V-snaar opnieuw gespannen.
De andere V-snaren stonden gewoon op spanning en aan de poulies was te zien dat die niet slipten.
Voordat ik de auto naar de APK-keuring bracht heb ik 's ochtends vroeg nog in het donker een rondje gereden. Halverwege toerenteller op nul, allerlei attentie-lampjes, vervolgens steeds minder lichtopbrengst en op het eind alles uit. Alleen de diesel bleef stoer doorlopen. Thuis gekomen motorklep open: V-snaar dynamo geknapt.
Andere V-snaar gehaald , gemonteerd, accu natuurlijk volledig leeg, jumpstarten, na nog een rondje rijden om de accu weer bij te laden de auto bij mijn APK-garage gezet, en ja hoor, aan de eind van de dag had ik een goedgekeurde auto.
Een paar dagen later weer gejank van de V-snaar en toerenteller op nul, later alles weer OK, maar bij inspectie zag ik dat de getande V-snaar op een paar plaatsen was ingesleten.
Dus weer een nieuwe V-snaar gehaald, Nu de tijd genomen om de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp helemaal los te maken om alles zodoende zorgvuldig te kunnen spannen. Maar een paar dagen geleden hoorde ik weer een raar geluid onder de motorkap vandaan komen, niet helemaal de hoge piep van een slippende V-snaar.
Dus vanmiddag weer eens de zaak gecontroleerd. En weer kon je zien dat de V-snaar van de dynamo, die ook de visco-fan aandrijft slipte. De snaar leek ook wel wat te klapperen. Het lager van de poulie van de visco-fan leek wel wat speling te hebben, dus heb ik nu het blok waarop die is gemonteerd los gehaald, maar de poulie as draait nog soepel rond en de speling is echt minimaal. Ook de dynamo volgens mij zonder problemen. Maar de visco-fan zelf draait wel zwaar op zijn koppeling.
Wat moet ik nu verdenken?.
Toch de dynamo
of de as van de viscofan,
of de viscofan zelf?
(voor de niet-dieselaars: dynamo en viscofan worden door een V-snaar via de krukaspoulie aangedreven, Airco e stuurbekrachtigingspomp worden door aparte V-snaaren aangedreven)
Jaap