Stuurbekrachtiging olie 740 (A, F of G of ?? )
Stuurbekrachtiging olie 740 (A, F of G of ?? )
Hallo,
Al sinds een tijdje moet er eigenlijk nieuwe olie in de stuurbekrachtiging.
Ik had nog een flesje MPM ATF Dextron III F/G staan en heb het stuurhuispotje geleegd en hiermee weer afgevuld.
Een kleine helft is dan ververst.
Weer rijden en geen probleem/verschil.
Laatst maar even ATF olie gehaald en daar gaven ze volgens het systeem mij de Ford ATF F (Borg Warner) mee.
Nu het 'grappige' de volgende dag stuurde de Volvo een stuk zwaarder.
In de Volvo mag dus type A,
volgens Kroon;
ATF - A is een hoogwaardige, automatische transmissieolie, gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën. Additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Zeer hoge en stabiele viscositeitsindex
Zeer laag stolpunt
Zeer goede oxidatiestabiliteit
Goed anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Volgens Wiki is dit dus een oudere versie die in den beinne zelfs nog gemaakt werd uit walvis olie.
Type F,
volgens Kroon;
ATF-F (Ford) is een hoogwaardige, automatische transmissieolie gebaseerd op solvent geraffineerde basisoliën. Additieven zijn toegevoegd om de volgende eigenschappen te verkrijgen:
Zeer hoge en stabiele viscositeitsindex
Zeer laag stolpunt
Zeer goede oxidatiestabiliteit
Goed anti-slijtage-, anti-corrosie- en anti-schuimvermogen
Speciale wrijvingseigenschappen
Neutraal ten opzichte van afdichtingen en non-ferro metalen
Zo te lezen dus een modernere olie met verbeterde en mogelijke anti slijtage toevoegingen.
Op Wiki is nog te lezen door de ATF F te mengen met Dextron je in de buurt komt van een Type A.
Hier (http://www.jag-lovers.org/newbies/series_III/automatic_transmission_rout...) is te lezen dat de Dextron,
zorgt voor een soepelere schakelende bak, dunnere olie??
Efin; Type A en G kom je niet veel meer tegen.
F is nog wel te vinden.
Wat hebben jullie in de stuurbekrachtiging zitten en hoe bevalt dat?
Alvast bedankt.