B234F start niet
B234F start niet
Hallo,
Heb hier een probleempje ... mijn B234F (MY1990 740 16V) wil niet meer starten...
Hij heeft een foutcode 3-1-2 , dat is alles , voor de rest geen foutcodes in andere modussen of pinnetje in 6 steken, ook geen problemen daar.
3-1-2 volgens de vraagbaak (bij B230F) pag 79 : "pingelgeversignaal van ontstekingsysteem ontbreekt ". Ook staat er dat ik tussen pin 28 van de stekkerverbinding en massa een 0.7 Volt moet meten. Dat heb ik gemeten en ik meet 0,726 V dus is wel goed volgens mij.
Iemand enig idee waar ik de pingelgever (klopsensor volgens mij ?) kan vinden, enfin zit op het motorblok onder het inlaatspruitstuk :-). Kan het dat deze pingelsensor / klopsensor blijft hangen en dat de motor daardoor niet start ? (is een contactje dat erin zit volgens mij en dat blijft wellicht gewoon hangen ... ? - heeft wellicht 20j of langer niet moeten werken en nu ineens wel ?...)
Ik weet dat er een groene boek bestaat van de EZ116 K en ook 1 boek van LH 2.4 daarin staat wellicht meer uitleg, maar heb ik niet in mijn bezit.
Ik dacht eerst dat het de vliegwielsensor was maar deze is gewoon nog goed volgens mij :
Weerstandswaarde van de vliegwielsensor was 185 Ohm tussen 2 pinnen, de andere pin niets gemeten (oneindig) . is een 3 draadsversie de vliegwielsensor (inductief of hall ?)
Ook geen hall-sensor in de stroomverdeler te vinden. Gewoon vonk verdelen als functie, bougiekabels op de juiste plaatst, bougies vonken (toch 1e bougie) , kap en rotor zijn nieuw (1000 km oud)
misschien nog nuttige info : zaterdag (= gisteren) is er een stuk tussen de distributieriem geraakt (nl. de afsluitplug van de spanrolmoer dat op het onderste distributiedeksel zit) . Ik hoorde allerlei rare geluiden en toen blokkeerde?? de motor en schakelde af, ik maakte ongeveer 2000-2500 toeren als ik mij goed herinner en reed een 60 km/h ofzo (M46) Ik weet het allemaal niet meer goed, ging allemaal zeer snel en op een paar seconden was het gebeurd. De motor schakelde zichzelf uit of de auto viel stil enfin en alle lampjes brandden op de tellerbak, wellicht uitgevallen door de klopsensor vermoed ik ?
Ik denk dat de distributieriem een 3 tal tanden verkeerd lag, maw 3 tanden opgeschoven door dit voorval (nadien niet meer gestart natuurlijk ! ) . Hopelijk geen kromme kleppen maar ik vrees er voor... ik wil zsm compressie meten vooraleer de motor open te gooien (kop eraf). Geen rare geluiden te vinden bij het manueel ronddraaien van de krukas, normaal zou je dat toch horen moesten de klepstelen krom zijn vermoed ik (of zou het stroef gaan ed de krukasronddraaien) ? Ondertussen de distributieriem en balansriem terug goed gelegd maar motor wil niet aanslaan dus :-) foutcode 3-1-2 . Als er te weinig compressie is zal de motor ook niet aanslaan, maar denk dat dit hier momenteel niet van toepassing is, al is dit nog niet zeker momenteel (nog niet gemeten dus).
Foutcode ook al proberen resetten maar helpt niet : dat gaat door de batterij af te koppelen als ik het goed heb ?
btw. die distri-riem kan ik toch niet verkeerd leggen denk ik ? : krukasmerkteken goedgezet en nokkenassen ook goedgezet, dan de riem er op ... kan weinig mee mislopen mijn inziens.
distributiem en allerlei rollen zijn nieuw (1000km oud) - geen tanden verdwenen uit de distri-riem en had allemaal de juiste riemspanning zoals voorgeschreveven in de groene boeken.
Ik hoor het graag :-)