Brandstofdrukregelaar
Brandstofdrukregelaar
Goedemiddag,
Omdat de 740 nog steeds af en toe hikt bij accelereren vanaf lage toeren, iets wat de 940 helemaal niet doet, ben ik eens naar de brandstofdrukregelaar gaan kijken.
Van de buitenkant ziet de regelaar er nog heel goed uit. Als ik de vacuümslang los neem vind ik ook geen enkel spoor van lekkage.
Wanneer ik echter zonder vacuümslang ga rijden dan heb ik idee dat de motor wel krachtiger aanvoelt en beter oppakt.
Her en der heb ik gelezen dat de regelaar niet hoeft te lekken om defect te zijn; ofwel deze kan blijkbaar ook intern defect zijn (niet goed sluiten?) waardoor brandstofdruk wegvloeit.
Is mijn aanname juist dat de brandstofdrukregelaar bij gesloten gasklep het verst geopend is en verder sluit naarmate de gasklep verder opengaat? Een gesloten gasklep betekent immers de hoogste mate van onderdruk in de inlaat?
Dit zou in mijn beleving ook logisch zijn aangezien bij stationair toerental de laagste brandstofdruk benodigd is (er van uitgaande dat aangeboden brandstofdruk niet afhankelijk is van het motortoerental want een elektrische brandstofpomp).
Als bovenstaande klopt zou het bij een defecte regelaar kunnen zijn dat deze niet of niet snel genoeg sluit waardoor direct na het openen van de gasklep onvoldoende brandstofdruk voorhanden is om de motor onder belasting op te toeren.
Snijdt bovenstaande naar jullie mening voldoende hout om de brandstofdrukregelaar als verdachte aan te wijzen? Met prijzen tussen de € 80,- en € 100,- vind ik het onderdeel te duur om op basis van trial en error uit te wisselen.
Dank voor jullie inzichten.
Groet,
Martijn