Keerring eruit gelopen - einde oefening?
Keerring eruit gelopen - einde oefening?
Situatie samengevat:
- Donderdagmiddag vlak voordat ik thuis was wat rook van onder de motorkap. Eerste vermoeden een koelwaterlek.
- Auto thuis laten afkoelen (eerst wezen sporten) en daarna eronder gekropen om de lekkage op te sporen
- Blijkt geen koelwater, maar olie te zijn :(
- Bij nader bestuderen tot de conclusie gekomen dat het de nokkenaskeerring is aan de achterkant van het blok (B6304S, V90 '97)
Even ingelezen op het net en tot de conclusie gekomen dat ik dat klusje zelf niet aandurf, dus voor vandaag een afspraak gemaakt bij de Limbeek in Eindhoven. Vanmorgen de auto afgegeven en eind van de middag mocht ik hem weer ophalen. Verhaal van de monteur was de dat de betreffende keerring eruit was gelopen (in mijn achterhoofd beginnen alarmbellen te rinkelen) en dat ze hem terug hebben geplaatst. Ik moest maar even aanzien of de lekkage nu verholpen was, anders wordt het alsnog een nieuwe keerring.
Lekkage dus NIET verholpen. Om zeker te stellen direct doorgereden naar de wasbox en het blok schoongespoten. Terug bij huis was de achterkant van het blok (en het versnellingsbakhuis) weer zeiknat van de olie (we hebben het over een rit van ca. 5 km).
Nu slaat de paniek dus toe... Als de keerring er weer is uitgelopen, dan wordt er dus ergens teveel (olie)druk opgebouwd. Het valt me ook op dat er erg veel overdruk ontstaat in het koelsysteem (al is het verbruik van koelwater niet zorgelijk en lijkt er ook geen mengeling te zijn van olie en koelwater). Is mijn blok terminaal?
Auto braakt geen rook uit, olieverbruik was het afgelopen half jaar ongeveer 1 op 2000 à 2500km (al zal dat dus waarschijnlijk dus al deels te wijten zijn geweest aan de lekkende keerring - er hing altijd wel een drup onderaan het bellhouse, maar hij liet geen sporen na op straat), carterventilatie lijkt in orde te zijn (geen extreme blow by), koelwaterverbruik is ongeveer een liter geweest over de afgelopen 12K km.
Help?