Net ingereden: mijn 960 2.5 24v Ambassador-Line
Net ingereden: mijn 960 2.5 24v Ambassador-Line
Dag allemaal! Ik weet niet of mijn nieuwe vehikel hier reeds bekend is, maar ik wil haar toch maar even voorstellen...
En mezelf ook!
Ik heb nog niet veel fotomateriaal, maar... Dit is haar (zie onder)!
Ik begin even met mijzelf. De naam is Jelle, woonachtig in Zoetermeer, werkzaam in de autobranche. Ik heb een zeer sterke voorkeur voor Volvo (zeg maar gerust dat ik Volvo-adept ben), daarbij geen onderscheid makend tussen de verschillende types, Born in Born, Chinees of een echte Zweed. Maar juist die jaren in de autobranche hebben er voor gezorgd dat ik de afgelopen 5 jaar ruim 15 auto's op mijn naam heb gehad en dan nog een hoop extra gehad voor ernaast of als zakelijk vervoer. Gewoon om even te proberen, om wat anders onder mijn kont te hebben. Dat zijn er een hoop geweest. Van een Vectra B Diamond tot een Skoda Favorit, en van een Mazda 323 BG tot een Alfa Romeo 155. Maar de meesten heette Volvo - zowel van de zaak, of als daily, of als voor erbij.
Het rijtje Volvo's: 340, 340, 343, 440, 440 (zakelijk), 850 (zakelijk), S40 (zakelijk), V40, S70 en dan heb ik er nog een zwikkie ingekocht en verkocht. Zoals je ziet, een breed spectrum.
Sinds ik echter niet meer in de occasionhandel zit, maar in de showroom van een mooi Japans merk, is de behoefte om in een grote, luxe, lekkere auto te rijden voor een langere tijd dan een paar maanden toch wel heel groot geworden. Ik ben niet bang voor hoge standen: alle auto's met 3 ton en meer die ik heb gehad verkeerden in superstaat. Een aantal weken geleden begon het te kriebelen: ik reed tijdelijk in een afgelikte Seat en de 960 kwam als vervanger in beeld. Tussen alle schitterende advertenties stond uiteindelijk ook deze 960. Geen enorm strakke foto's, niet gestofzuigd, hoge kilometerstand... Eigenlijk had hij een hoop tegen. Maar mijn kennis leert dat juist die auto's de moeite waard kunnen zijn en dus besloot ik een afpsraak te maken.
Gister ben ik dus naar Alblasserdam afgereisd voor deze 2.5 24v Ambassador Line met de prachtige stand van 589.544 kilometer. De auto had net een nieuwe APK gehad, wat mij dan ook heeft overgehaald even langs te rijden. Ik ben als medewerker van een autobedrijf nooit bang voor de APK, maar als hij erop zit is het toch wel lekker. Eerlijkheidshalve werd verteld dat er wat 'rubbertjes hoorbaar waren' en dat de schokbreker RA lichtjes lekt, maar niet voldoende voor APK-afkeur. Dat smaakte naar meer! Het besluit was dus simpel: we gaan een stukje rijden!
En verkocht was ik gelijk: typische Volvo wegligging, de brute motor met het schitterende geluid, de nagenoeg naadloos schakelende automaat en briljante stoelen met verwarming. Wat een heerlijke boot is dit toch! De auto bekijkend kon ik niet anders concluderen dan dat ze er prachtig uitziet, zeker voor de stand. Op een paar bumperhoeken en een golfbal op het scherm RA na is de auto in topstaat. Ook het interieur is als nieuw. De houtinleg verkeert in smetteloze staat en ook de bekleding van de panelen kruipt nog niet op. Als je instapt zonder enige voorinformatie zou niemand raden wat de auto gelopen heeft! Uiteraard is ze niet helemaal smetteloos: aan de naden van de kofferbakklep te zien heeft ze eerder al een kusje gehad en ook het linker voorscherm vertoont kleurverschil. Het is allemaal niet zo spannend, gelukkig.
Dan het rijden: de 24 klepper en de automaat verkeren in waanzinnige staat! De motor klinkt als nieuw en hij schakelt naadloos. Het zit hem echter wel in het onderstel. Er zijn behoorlijk wat rammels, kraakjes en piepjes. Mijn ervaring is dat dit vaker gebeurt bij Volvo's, maar wellicht heb ik ze gewoon niet mee gehad en is dit helemaal geen kwaal. Ik vermoed voor een stabilisatorstang en achter een spoorstang. Ik ben er nog niet uit of de fuseekogel linksvoor nog in orde is, heel sporadisch komt er een 'klak' uit. Ik heb het ook wel eens gehoord met remmen, dus het kan ook een andere oorzaak zijn. Hij gaat vanmiddag en anders morgen de brug op! Verder valt mij op dat de auto wel heel erg deint. Nou weet ik ook wel dat dat een rij-eigenschap is van de 960, maar dit exemplaar heeft het tot een kunst verheven. Een set nieuwe veerpoten, al dan niet schokbrekers zal dit euvel t.z.t. wel gaan verhelpen.
Al met al ben ik positief verrast!