vervangen carburator en egr
vervangen carburator en egr
Ik ben maar eens op onderzoek gegaan omdat mijn 740 met b230k niet echt correct stationair draait op zowel benzine als lpg. De stationair die niet af te stellen is omdat ik denk dat de aanslag is ingedraaid waar de gasklephendel tegenkomt in ruststand ipv er juiste regelschroef voor te gebruiken.
Hij dieselt na op benzine. Ook heb ik ergens een factuur van de vorige eigenaar gevonden waar op staat "afdoppen egr" en verder nog wat slangetjes vond die ofwel niet aangesloten zijn of lekken.
Ik kan enkel maar concluderen dat er al een hoop mensen modificaties gemaakt hebben en de pierburg zijn beste tijd wel heeft gehad. Draadje afgeknipt aan iets dat aan de carb hangt, een draad gelegd van de carburator naar de inlaatcollector ... geen idee waarom. Of alle vacuumleidingen nog op de juist plaats zitten daar heb ik het raden naar, zolang ze aangesloten zijn en vacuum krijgen zal het wel goed zijn hoop ik ? Het stangetje dat de chokeklep aanstuurt is afgebroken dus heb ik die klep maar geblokkeerd zodat hij altijd open staat.
Ergens overweeg ik om de zure appel maar door te bijten en 450€ uit te geven aan een vervangcarburator van Weber. iemand daar ervaring mee ? Ik zie dat ze zowel voor de b230k met als zonder egr te krijgen zijn. Ik zou gaan voor de versie zonder egr en alles verder afsluiten. Ik vraag me dan wel af waar er nog vacuumleidingen nodig zijn. Eentje die naar de stuurdoos loopt van de ontsteking ? Die bewuste vacuumleiding vertrekt nu ergens op iets dat een sensor lijkt met twee vacuumaansluitingen, vandaar naar een t-splitsing naar weer een vacuumaansluiting op de inlaatcollector en zo naar de module.
Eigenlijk zou het me al enorm vooruithelpen mocht eens iemand foto's nemen van zijn motor met EGR waar alles nog correct is aangesloten.
Nog enkele sfeerbeelden.