Vreemde storing
Vreemde storing
Dag medeleden,
Kan iemand me helpen bij een vreemde storing in mijn 1990 940 automaat, B230FB?
Vanmorgen startte ik de motor, en omdat ik even de radio moest instellen reed ik niet direct weg. De motor draaide zoals normaal, automaat in P. Na een seconde of 4 viel ineens het toerental naar beneden. Met het gaspedaal kon ik de motor wel laten draaien, met wisselend toerental. Lamda-lampje ging ook branden, maar da's logisch bij zo'n laag toerental. Ik was net op tijd met gasgeven, anders was de motor uitgevallen.
Bij wijze van test in D gezet, het toerental zou dan moeten stijgen, maar er veranderde niets. Ik ben toch maar op pad gegaan, maar bij verkeerslichten (de eerste is pas na 15 km, tot die tijd gewoon gereden) draaide de motor toch wel laag stationair. Ik denk zo'n 600 tpm. In P en N echter keurig 800 tpm. Zodra je weer in R of D ging, wederom 600 tpm.
De auto reed overigens prima. Niets aan de hand. Alleen stationair...
Vanmiddag op weg naar huis was er niets aan de hand. Geen merkbare verandering in toerental tussen P, R, N of D. Ook met warme motor keurig.
Normaal gesproken slaat de motor bij koude start aan op hooguit 1.000 tpm, en zakt direct terug naar 850. Zodra je in de versnelling schakelt, geeft 'ie even "gas" tot 1.200 tpm en zakt meteen terug naar 1.000. Bij warme motor is het toerental heel stabiel.
Bij 293.000 heb ik de gasklep, CIS-klep en inlaat schoongemaakt. Ook zijn toen bougies, rotor, verdelerkap, brandstofpomprelais, brandstofpomp- en filter, en BDP-sensor vervangen. Ik rijd alleen maar lange afstanden, verbruik is met 1:11 ook bijzonder netjes (geen snelweg, automaat, winterbanden en verkeerslichten...).
Ik vermoed zelf een probleem in de elektronica, omdat de auto verder prima reed. Wie heeft tips?