Geen straathond maar een straat-volvo.
13/04
2006Geen straathond maar een straat-volvo.
Ik ben nog steeds verliefd op een Volvo 960 die wellicht ooit een klassieker gaat worden.
Mijn USA Volvo 960 tijdens mijn verblijf in de US gekocht is niet meer, ik had hier wat gemengde gevoelens over omdat bij de RDW keuring in Nederland bleek dat die toch een schade heeft gehad die weliswaar mooi weggewerkt was.
Maar de schade was wel op een plaats waar je twijfels kreeg over de nog goed werkende SIPS de bekende zij bescherming bij een Volvo.
Doorslaggevende reden was dat ik hem hier in Holland voor meer geld kon inruilen dan ik er voor betaald had.
Maar de gedachte aan de klassieke lijnen van een dergelijke auto blijven aanwezig,
De Citroen C5 die ik heb, daar is niks mis mee.
Hij is modern, veel elektronica, een rijdende computer.
De klassieke lijn ontbreekt en dat is toch ook wel iets waar ik van houd.
Op 3 april 2006, zie ik in een achteraf straat een oud model Volvo staan, ik zie dit aan de forse koplampen. Hij glom als nieuw, maar een auto van 14 jaar oud is dit niet en er kan veel zeer veel aan mankeren.
Bovendien is het niet verstandig om een auto zo maar op straat te kopen. Toch zocht ik contact met de verkoper. De man bleek verschillende auto�s in die straat te koop te hebben. Geen showroom, een handelaar waar je na een koop weinig service mag verwachten laat staan garantie.
De Volvo die ik zag staan had 14 jaar geleden een nieuwprijs van 120000 gulden. ($ 35000 in USA zo denk ik).
De handelaar had een vlotte en drukke babbel, maar was wel eerlijk door mede te delen dat hij kocht en verkocht snel met weinig winst en geen enkele garantie.
Ergens klikte het wel tussen ons.
De handelaar wilde voor de Volvo 3495 euro hebben maar met handjeklap kwamen we op 2000, - euro uit.
Ik ben toen eens goed kan kijken, geen deukje te bekennen en de lederen bekleding (zwart) nog zeer mooi.
De handelaar toonde een hoop rekeningen die moesten aantonen dat er toch wel in die14 jaar onderhoud en nieuwe onderdelen waren gekocht en in de auto gezet.
Veel van die rekeningen waren van voor 2003, dus dit was voor mij niet veel zekerheid dat de auto onderhuids echt goed zou zijn al heeft die dan een blakende ââ?¬Å?vachtââ?¬Â¿
Twee rekeningen vielen echter zeer op. De laatste eigenaar, lees tweede, had in april 2005 een nieuwe LPG (een 70 liter gastank installatie) laten inbouwen met een waarde van ongeveer 2300 euro.
Een vreemde actie om dit in een 14 jaar oude auto te doen. De tweede nota die opviel was die van het inzetten van een nieuwe zes cilinder 24 kleppen Volvo motor.
Dit was gebeurd 5 februari 2000 en de werkzaamheden waren verricht door een offici�«le Volvo dealer in Alkmaar.
De kilometerstand was toen dit gebeurde bijna 75000 en de prijs voor die revisie motor 2967 guldens.
In het serviceboekje was hier een aantekening van genaakt. Op de kilometerteller van de auto stond 197000, hier 75000 van af geeft dus aan dat de motor die nu in de auto zit, 122000 kilometer gedraaid zou hebben.
De carrosserie en het motorblok zijn dus voorbeeldig.
Mijn Citroen C5 brengt nog een behoorlijk bedrag op als ik hem zou verkopen en als ik rond de 6000 euro grens blijf bij aanschaf inclusief reparaties en het verborgen achterstallige onderhoud dan rijd ik Volvo klassiek, maar wel weer met wat geld op de bank door de verkoop van mijn C5.
Ik besloot het gewaagde project ââ?¬Å?geen straathond maar de koop van een straat Volvoââ?¬Â¿ aan te gaan.
Net als een ouderwetse koehandel met handjeklap en contant betalen en wegwezen zo werd mijn project een feit.
Thuisgekomen belde ik met een broer die ook een 960 heeft, mijn eerste die ik aan hem verkocht nu 11 jaar oud.. Wat die er van vond?
Welnu hij vond het spannend.
De volgende dag 4 april 2006 heb ik de Volvo naar de dealer gereden. De werkplaats chef was zeer verbaasd over het feit dat de auto er zo mooi uitziet.
Een echt oordeel kon hij pas geven na een uitgebreide inspectie van carrosserie en overige techniek.
Ik gaf hiertoe opdracht en deelde mede dat hij zo moest inspecteren dat de auto 100% werd zonder enig mankement.
Op 6 april 2006 kreeg de uitslag.
De carrosserie en chassis: Geen roestplek te vinden, geen spoor van schade.
De motor: Uitstekend wel belangrijk dat de aandrijfriem en spanrollen vervangen moeten worden want bij breuk loopt de motor in de soep.
De airco: Goed geen defecten.
De elektronica: Wat schakelaars en de elektrische antenne defect.
De deursloten: Een slotvanger defect.
Vervanging van overige componenten: Wat rubber slangen vernieuwen, rubber stootvangers vernieuwen, een veer rechtzetten twee remschijven en twee nieuwe banden.
Verder: Servicebeurt geven, olie en alle andere vloeistoffen verversen.
Slecht nieuws en kostbaar: De gehele uitlaat, katalysator en ophangbeugels vernieuwen. Al die componenten stijf verroest en op breken.
Als alles gedaan is dan kost de auto die dan weer technisch 100% bijna 6000 euro.
Mijn vraag aan de werkplaatschef: Is de auto het waard, werd volmondig met zeer zeker beantwoord.
De Volvo bouwjaar 1992 is oersterk als die 20 jaar oud mag worden of zelfs meer en onderhoud blijft regelmatig plaats vinden dan rijdt zij of hij nog.
Motoren gaan soms wel 500000 kilometer mee aldus de werkplaatschef.
Garantie voor die kilometerstand en jaren is er natuurlijk niet, maar ja wij levende wezens hebben die garantie toch ook niet!
Ik besloot het project ââ?¬Å?geen straathond maar een straat Volvoââ?¬Â¿ te continueren.
Verleden week heb ik mijn C5 ingeruild voor een Citroen Xsara break automaat die als tweede auto gaat rijden. 6100 Euro toe, dus het geld voor de reparaties aan de Volvo is er.
Ik vernam dat ik deze week de Volvo kan gaan rijden, ik zal hiervan verslag doen, en proberen een foto te plaatsen. Vandaag heb ik het aanmeldingsformulier voor het lidmaatschap van de vereniging verzonden. Ik vind het heel leuk al die zaken van de overige leden te lezen en hun mooie Volvo's te bekijken.
Op 24 april 2006 de Volvo (straathond) van de dealer terug. De kosten zijn toch nog behoorlijk opgelopen maar bleven net binnen mijn budget van 6100 Euro verkregen door de verkoop van mijn Citroen C5. Er is veel, zeer veel aan de wagen gedaan en en mijn eerste in druk is; de auto rijdt weer geweldig als nieuw, zoals het hoort. 24 april en 25 april onder de motorkap zoveel mogelijk voorzichtig alle componenten gereinigd. Advies van de Volvo dealer geen water of hoge druk spuit. Het was dus poetslappen, aantal kwastjes,wat terpentine en contactspray. Verder het interieur gereinigd, leren bekleding met leerwas speciaal voor meubels ingevet. Kofferbak gereinigd. Ik was met dit alles toch wel een flink aantal uren zoet, maar de auto ziet er nu spic en span uit. Ik ben zelf geen sleutelaar, niet mogelijk omdat ik reuma heb. Maar enig technisch inzicht heb ik wel. De Volvo dealer in mijn woonplaats verdient een pluim, men is heel precies te werk gedaan en heeft alles wat niet werkte vernieuwd of gerapareerd en met alles bedoel ook details zoals lampjes en schalelaars. Mijn oude liefde staat weer voor de deur. Als ik straks het officiele lidmaatschap van de vereniging heb zal ik nog een foto plaatsen. Mijn project is gereed en het rijden kan beginnen.
O ja wat te doen met de Citroen Xsara stationwagen automaat? Er is nog een half jaar volledige garantie op de auto dus direct verkopen is niet nodig, maar als de Volvo zich goed blijft houden en dit is wel de verwachting na alles wat er nu vernieuwd is dan is verkoop van de Citroen aan de orde. Mocht er zich een koper eerder melden dan is verkoop binnen het half jaar garantie ook goed.
De Volvo was weer even weg omdat de gasinstalatie niet goed functioneerde en het lambdasonde verklikkerlicht bleef branden.