Gezakt!
13/04
2006
Gezakt!
Zoals bekend uit m'n voorstel-topic was ik niet tevreden met het zeilboot-onderstel onder mijn 740T. Daarom heb ik vorig weekend halverwege de elandrun de stabilisatorstang v�³�³r vervangen (21mm -> 23mm, afkomstig van een 940).
Dat gaf wel wat bekijks �©n een leuke verbetering, die ik ter plekke goed heb kunnen uitproberen ;) Je zou meer onderstuur verwachten als je de voorkant stijver maakt, maar de auto helde zo enorm over, waardoor de voorwielen zo krom onder de wagen kwamen te staan (de achterwielen niet, want starre as!) dat elke vermindering van dat overhellen toch nog een verminderd onderstuur gaf.
Maar nu naar de topictitel...
Twee weken voor de elandrun had ik al een set verlagingsveren besteld. De avond na de elandrun had ik een mailtje : ze zijn binnen! Die mail las ik dinsdag pas trouwens. Toen had ik net met Willem van Strik afgesproken hem even met zijn uitlaat te gaan helpen de volgende dag, dus heb ik 's avonds op de terugweg uit het werk nog gauw even die veren opgehaald, zodat misschien als we tijd over hadden... ;)
En jawel...
De voorveren zitten er alvast onder. Viel erg mee, zo'n anderhalf uur werk met z'n 2-en. Veerspanner + luchtsleutel is een mooie combinatie :D
De veer zelf is een kwartslag korter en 15.2mm dik ipv de 13.7 die eronder weg kwam. Al met al op papier 58% stugger dan origineel. Dat is een enorm stuk. Pasvorm perfect trouwens.
Helaas wilde de schokdemperbout achter er niet uit. Vastgerot in de bus in de schokdemper vrees ik. Iemand tips wat je daaraan kan doen?
Nu hadden we het wel met veerspanners op kunnen lossen maar ik had geen tijd meer, dus voorlopig zitten alleen de voorveren eronder. Achter is de verlaagde veer trouwens niet dikker dan origineel, alleen maar korter. Het aantal meeverende windingen is ook hetzelfde (een paar "opvulwindingen" onderaan die niet meeveren niet meegeteld). Beetje jammer dat die niet stugger is dan standaard dus, hoewel... misschien is dat juist niet goed.
In ieder geval zijn alle andere losse veren die ik tot dusver her en der ben tegengekomen dunner dan de mijne. Vadis onderschrijft dat en noemt mogelijkheden van 9.8mm (nivomat), 11.3mm (normaal) en 11.9 (die heb ik dus).
Er zat dus (origineel?) een rare combinatie veren onder mijn auto. Voor de slapste die Volvo ooit gemaakt heeft (volgens VADIS), achter juist de allerstugste. Tel daar de dikke achterstabi bij op (19mm standaard op de turbo's) en ze hebben kennelijk gemeend de achterkant van een Turbo flink stug te moeten maken, maar de voorkant juist een slappe dweil... (�³f ik heb de originele voorpoten niet, dat kan natuurlijk ook nog... hoewel het er in ieder geval niet uitzag alsof het recent losgeweest was). Afijn, dat is nu in ieder geval wel anders.
Voor en na:
Optisch niet spectaculair, maar het is net geen 4x4-stand meer. Eigenlijk hoeft ie achter niet omlaag zou je zeggen maar er ligt nu wel een boel troep in ;) Even leegruimen en de auto zal duidelijk voorover staan. Ik verwacht dat de nieuwe veren nog wel iets inzakken, dat deden ze destijds bij de Celica (waar ik ook dit merk veren onder gezet had) ook. Dus ik ben benieuwd of de achterkant dan niet wat TE laag zal komen maar dat zien we dan wel weer. De originele kunnen er altijd weer onder, desnoods iets ingekort als tussenweg.
Qua wegligging een dag en een nacht. De stabi bracht een subtiele verbetering, deze veren maken er een totaal andere auto van. Spoort als de bekende trein... en het "duiken" wat-ie deed bij het remmen is helemaal verdwenen. Wel hebben de originele dempers wat moeite met wasbord A6 ; dus er zullen toch andere onder moeten. Niet verrassend, wel nog even sparen... trouwens achter willen ze toch niet los...
Het comfortverlies went snel, eigenlijk valt het wel mee. De eerste indruk was op de A6, maar duidelijk vertekend beeld doordat de schokdempers het niet helemaal aankunnen. Op andere wegen en zelfs verkeersdrempels is het goed te doen. Alleen dwarsrichels (bruggen in de A10 enzo) voel je goed, maar dat ligt ook aan de banden die als "niet lief" te klassificeren zijn.
Misschien nu alleen de achterveren er nog ff een keer onder doen en de trekstang rubbers vervangen, maar verder doe ik er even niks meer aan, eerst maar eens zien wat dit doet op het circuit. 6 mei weer... misschien als het goed weer is, een paar ringen meenemen om halverwege het evenement tussen de trekstangen te kunnen proppen om wat met de caster settings te spelen (tip van JanV).
Verschil met de 940 estate van Willem is niet groot trouwens, die staat kennelijk standaard al lager, of is wat ingezakt in de afgelopen 4 ton ;) Maar mijn auto zakt ook nog wel wat, de veren zitten er op deze foto immers net vers onder.
Willem en Kees bedankt!