Accu: Hoe zit het "van binnen"? Onderhoudsarm beter?
Accu: Hoe zit het "van binnen"? Onderhoudsarm beter?
Mijn eerste volvo, veel te duur gekocht en binnen een maand of twee "spontaan" een lekke koppakking, illegale maar goed werkende LPG installatie, kortom, ook de accu was niet geweldig. Herkenbaar aan het snel traag worden van de startmotor en uiteindelijk niets meer. Kon je al eerder zien natuurlijk, maar ja, zo handig was ik toen niet. En nu ook al niet :(
In die oude accu's moest zo af en toe het waterpeil gecontroleerd worden en indien nodig aangevuld met gedistilleerd water. Ging jaren goed, en, als ze op waren konden ze gerycleerd worden met een paar andere loodplaatjes.
Nu heb ik een moderne accu, alleen controleerbaar via een soort oogje (dat al jaren op zwart staat, zal misschien ooit wel groen geweest zijn) met als meest onhebbelijke eigenschap: Hij start of hij start niet. Niet meer het waarschuwende moei geluid van een start motor, nee, van het ene moment op het andere. Onbegrijpelijk moment ook, want het is me overkomen nadat de auto een klein 20 uur had stilgestaan, en ik net een rustige rit van zo'n 20 kilometer had gemaakt. Voor mijn gevoel een totaal onlogisch moment dus. Zonder verlichting naar huis gereden en de paar keer erna probleemloos starten.
De vragen:
- Waarom zit er een regeling die voorkomt dat de startmotor steeds langzamer gaat draaien maar is het meer piek mogelijk ja/nee?
- Kan daar een soort overbrugging over heen?
- Gaan dit soort accu's in feite langer mee (Zijn ze te herstellen) of worden ze gerecycleerd?
- Zijn er nog "originele" accu's te koop, met dezelfde afmetingen en vermogen?
Ik ben benieuwd naar het antwoord, en alvast bedankt voor het meedenken.
JP