Pierburg 2B5 en 2B7
Pierburg 2B5 en 2B7
Gelukkig weer een Volvo 740 en er maar meteen één bij gekocht voor onderdelen.
Het moderne (grote) spul was kwalitatief voor mij niet voldoende en hopeloos om aan
te sleutelen. Helaas is er na de intro van de 740 weinig echt verbeterd in autoland, ik
ben financieel helaas niet sterk genoeg om om de 10 jaar wat nieuws te kopen, dus moet
gewoon goed spul hebben.
Dit draadje gestart om de evt. perikelen van de carburateurtjes neer te pennen.
Ondanks dat beide auto's uit 1986 zijn, is de te bewaren auto van later dan augustus
1986, dus een 1987 model. Met de daarbij behorende modificaties, waaronder het extra
spaghetti spul ivm egr systeem en pulsar systeem. De verzinkte spulletjes zijn dan wel
weer een pré.
Het egr spul trek ik er straks allemaal vanaf, dat is zelfs op moderne auto's al een
ellende. Het pulsar systeem denk ik nog even over na.
Volgens de boekjes hebben de Pierburg 2B7 het egr en pulsar systeem er omheen
zitten.
Het grootste verschil tussen de 2B5 en 2B7 is dat het choke systeem een upgrade
heeft gekregen. Dit is te zien aan het vacuümpotje bij de choke, die heeft 3 vacuüm
aansluitingen en ook een drietraps systeem. De 2B5 heeft twee aansluitingen en ook
een tweetraps systeem. Ook zou er op een 2B5 geen benzine retourleiding zitten,
maar die zit er bij mij wel op, maar ook een elektrische benzinepomp ..... ?
Label aan 2B5 VOLVO 1 317 036 7 17952 40
Label aan 2B7 VOLVO 1 357 108 7 17952 51
Volgens Haynes autoboek Volvo 1258 (8V3-black cover) and
1258 (288-5AB6 blue cover), zit er verder geen verschil.
Maar volgend de Haynes Carburettors 4177 (-400) wel.
Zo is het CO @ idle van 1,25 naar 1,0 gegaan.
The zit de idle jet nu niet in alleen de eerste venturi, maar ook in de tweede en
ging hij van enkel 47,5 nu naar éénmaal 45 en éénmaal 47,5.
Main jet is van (venturi 1) 112,5 (venturi 2) 137,5 naar resp. 115 en 142,5 gegaan.
Air correction jet van (1) 140 en (2) 65 naar resp. 140 en 140 gegaan.
Choke fast idle gap van 3,85 (+/-0,12) mm naar 4.0 mm
Choke pull down trap 1 (nagenoeg) gelijk 1,4 (+/-0,1) mm
Choke pull down trap 2 (nagenoeg) gelijk 3,7 (+/-0,1) mm
Choke pull down trap 3 bij de 2B5 niet aanwezig naar 6,0 (+/-0,1) mm
Bei beide is idle speed (stationair draaien) bij een MT bak 800 omw/min en een
AT 900.
Bij de te slopen auto is het verbruik (5MT) een nette 1:10 (half snelweg/dorp).
Het verbruik van de ander heb ik nog niet gemeten.
Carburateurs maar reinigen en opnieuw instellen, bij de 87er model, onnodig
spul (egr) verwijderen.