Multilink I ervaringen
Multilink I ervaringen
Ik heb een zware trilling in de cardan van de 780 bij het wegrijden, zo erg dat ik er eigenlijk niet mee kan rijden. De tussenlager in de cardan rammelt tegen de cardantunnel. Ook voelt het alsof de auto eerst in de ophanging moet klimmen voordat ie vertrekt, en klinkt alsof bij wegrijden je stoel even verschuift (terwijl die toch echt goed vast zit). En er zit veel ruimte in de aandrijflijn tussen gas er op en gas er af. Beetje vage omschrijving allemaal maar als iemand het ooit ook heeft dan herkent ie het vast en zeker.
Mijn vermoeden is dat de bussen van de differentieel ophanging rot zijn. Ik verdenk vooral de bovenste bus want die zou alle verschijnselen verklaren. Die bus moet de differentieel op zijn plaats houden als er kracht op komt en voorkomen dat de differentieel kantelt. Dat kantelen veroorzaakt de trillingen omdat de cardan kruiskoppelingen te ver uit de rechte lijn komen.
Het plan is om zaterdag de auto op bokken zetten en eerst eens onderzoek doen. Waarschijnlijk haal ik dan de hele achteras inclusief draagarmen er onderuit om alles beter te kunnen bezien.
Heeft er iemand ervaring met de Multilink I achteras? Zijn er dingen waar ik speciaal op zou moeten letten bij het demonteren?
Ik weet al dat er veel bussen in het geheel gaan en dat ze soms niet meer leverbaar zijn vanuit Volvo (GCP eigenlijk).
Heeft iemand ervaring waar je die bussen het beste kunt kopen en evt ervaring met PU en/of Delrin bussen?