Even voorstellen - Ervaring 940 op klinkerwegen (klapperen voorzijde)
Even voorstellen - Ervaring 940 op klinkerwegen (klapperen voorzijde)
Beste allemaal,
Gezien ik (eindelijk!!) net eigenaar ben van mijn eerste 940 wil ik me bij deze even voorstellen en tevens gebruik maken van jullie kennis!
Naam: Rick
Leeftijd: 27
Beroep: Timmerman / Meubelmaker
Vorige week een brandweerrode 940 automaat op G3 met bijna 400.000 km gekocht met wat werk.
Kenteken SR-NP-50
Zelf ben ik niet geheel onhandig en met behulp van de juiste mensen/middelen hebben we de volgende zaken aangepakt:
- Nieuwe distributie
- Nieuwe Apk
- Nieuwe remschijven en blokken rondom
- Nieuwe waterpomp
- Airco condensor vervangen en opnieuw afgevuld
- Automaatbak gespoeld
- Nieuwe olie en filters
- Nieuwe schokbrekers voorzijde
- 3 x V riem vervangen
- Kleppen gesteld
- Auto lekvrij gemaakt (turbo retour en Verdelerkap tussenplaat)
- Nieuwe bougies
- Repareren stoelverwarming
- Nieuwe kentekenplaten
- Vele kleine dingen
Technisch gaan we de goed kant op en de auto rijdt alweer als een zonnetje. Ook de motor draait erg goed op zowel LPG als benzine. Wat is de 940 een fijne sleutelauto gezien al die ruimte!
Echter zijn er nog drie punten die me niet lekker zitten waarvan 1 me nog een raadsel is:
1: Speling op ingaande as stuurhuis.
Hiervoor zoek ik nog een goed stuurhuis (tweedehands) ter vervanging. Tips zijn welkom
2: Klapperen voorzijde auto op klinkerwegen.
Ik vind dat de auto nog steeds wat rammelt of klappert voor in de ophanging of voorin de auto (alleen op slechte klinkerwegen of andere hobbelwegen) . Met de nieuwe schokdempers dacht ik dit op te lossen en hoewel het al een stuk beter is vind ik het nog steeds niet optimaal.
Alle kogels en rubbers zijn volgens mij goed en ik kan nergens speling ontdekken. Nu vroeg ik me af of de 940 gewoon een auto is die niet geheel geruisloos over hobbelwegen rijd of dat het toch ergens in moet zitten.
Zelf heb ik de veerpootlagers wel geïnspecteerd maar niet vervangen,ik vond ze er nog goed uitzien. Nu het geklapper niet geheel is opgelost vraag ik me af of ik deze niet direct mee had moeten vervangen.
Zijn er mensen die het geklapper / gebonk van de 940 herkennen op hobbelwegen? Het is niet heel heftig en iemand die niet zo op de details let als ikzelf hoort het niet maar een goede vriend (garagehouder) vond hem toch wel wat kabaal maken maar wist ook niet direct wat dan nog de oorzaak zou zijn.
(Bandenspanning 2.4 bar)
3:Verlichting buitentemperatuuraanduiding.
Zit er achter de weergave van de buitentemperatuur op het dashboard linksonder ook een lampje? In het donker kan ik de temperatuur niet aflezen namelijk. Zo ja, is het dan een kwestie van dashboard demonteren en lampje vervangen of kan ik hier nog andere verassingen tegenkomen?
Dan nog 1 klein dingetje. Is er voor de 940 ook een hoedenplank verkrijgbaar in het 2e hands circuit? Mijn LPG tank ligt op de plek van het achterwiel en de pomp hierin hoor je tijdens stilstaan (motor aan ;) toch wel. Zou een hoedenplank hier de oplossing zijn om het geluid een stuk te reduceren?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groet,
Rick