B230: Hoeveel mag klepspeling verlopen na koprevisie en 15.000 km rijden
B230: Hoeveel mag klepspeling verlopen na koprevisie en 15.000 km rijden
Allen,
gekke vraag misschien, maar: Hoeveel mag de klepspeling van een B230(FK) kop verlopen na een koprevisie en 15.000 km normaal rijden na de revisie? Ik heb de kop bij een revisiebedrijf laten overhalen. Kop gevlakt, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe rubbertjes op de klepstelen. De nokkenas is er af geweest en toen ik de kop terugkreeg zou de speling goed staan. Op mijn vraag of ik iets speciaals moest doen/controleren kreeg ik als antwoord dat op de normale interval klepspeling controleren voldoende zou zijn. Dat doe ik nu na 15.000 km rijden, maar ik krijg met enig drukken 0.10 er tussendoor. Dikker, zoals bijv. 0.30 (minimum), lukt niet.
Ik weet niet meer zeker of ik de klepspeling heb gecontroleerd toen ik de kop terugkreeg. Als ik nu meet torn ik het blok met de hand rond (in de juist richting) tot beide nokken van een cilinder omhoog wijzen (eigenlijk de ene nok naar linksboven en de andere naar rechtsboven) en probeer er dan een voelermaatje tussen te krijgen. 0.10 mm wil dus met enige drukken met 2 vingers, 0.05 mm vouwt dubbel wegens teveel weerstand.
Zal morgen ook eens met het revisiebedrijf bellen maar ben benieuwd naar jullie mening/ervaringen.