Deense 960
Deense 960
Voorstellen; ben nieuw op het forum.
Had ooit een (toen nog relatief jonge) 165 uit 1972 met flink wat kilometers (al is het niks in vergelijking met wat ik nu gewend ben). Daarna ben ik (met een toen sterke voorkeur voor diesel) overgegaan op Toyota, dwz. de praktische werktypes: HiLux, HiLux, HiAce, HiAce, HiLux. Negen jaar geleden ben ik naar Denemarken verhuist. Naast de HiLux toen ook een V70 (2.5 AWD) aangeschaft met meer op de teller dan de 165 van 30 jaar eerder toen ik er afscheid van nam, maar toch een aanzienlijk hogere aanschafwaarde. Maar, een juiste keus, zowel voor de winterse omstandigheden op het Deense platteland, als voor de Autobahn-ritten naar Nederland. Die auto (inmiddels 425.000 km) heb ik nog steeds. De HiLux werd vanwege roest op een gegeven moment in Denemarken niet meer aanbevolen voor de keuring. Voor het grasmaaien kon ik 'm, nog goed gebruiken (en heb dat een paar jaar gedaan), maar dat was op eigen land. Toen heb ik mijn jongste zoon gevraagd in Noord-Holland een 960 (965 II) voor mij te kopen (47-SVN-3). Wat een fantastische wagen! Maar: . . . een Nederlands kenteken, terwijl ik in Denemarken (en deels inmiddels ook in Frankrijk) woon. Dat blijkt lastig. Hoewel ik de auto alleen voor langere afstanden (en dus elders in Europa) gebruikte, paste het toch niet. Importeren (in Denemarken) was idioot duur (dagwaarde (of aanschafwaarde) + 110%) en dus heb ik de Toyota verkocht en voor hetzelfde geld een identieke Deense 960 gekocht (ze zijn daar kennelijk niet erg geliefd). Een half jaar en 22.000 km verder weet ik nog steeds niet of dat verstandig was. M'n Deense 960 is een jaar jonger maar heeft twee keer zoveel gereden als mijn Nederlandse bj aanschaf, maar is bovendien behoorlijk afgeragt. De Nederlandse heb ik geschorst en met pijn in m'n hart zet ik steeds onderdelen over. Bij dat sleutelen (ik ben geen expert) heb ik steeds meer advies nodig. Vandaar dat ik blij was het forum te vinden, want conservatief als ik kennelijk in sommige zaken ben, hoop ik nog zeker 20 jaar met (tenminste één) van mijn twee 960's te doen! Er is immers toch weinig dat net zo lekker rijdt als een 960 als je regelmatig 900, 1500 of 1800 km aan één stuk wilt rijden, terwijl je met een matras achterin nog comfortabel kunt slapen ook ( die ruimte heeft de V70 net niet).
Vandaar dat ik me hier meld en ik wens eenieder een goed uiteinde en een gelukkig nieuw jaar !
Thijs Maarleveld
Volvo 960 E 2.5 1995 290.000km
Volvo 960 E 2.5 1996 411.000km
Volvo V70 2.5 AWD 1998 424.000km