Laadspanning en lekstroom perikelen
Laadspanning en lekstroom perikelen
Gents, ik heb wat eigenaardigheden aan mijn nieuwe 940. Ten eerste wilde de auto wilde een paar keer niet te starten 's morgens vroeg. Mijn (vers ingebouwde led voltmeter in het dashboard) geeft dan ongeveer 9 volt aan. Ten tweede, als ik rijd dan geeft de voltmeter zo'n 13,5v aan, soms is het iets lager. Er zit ongeveer 0,1v verschil tussen direct meten op de accu en de led voltmeter in het dash. Er zit overigens ook een nieuwe accu in de auto.
Meten is weten:
Stationair op accu met vollast: 13,9v
Bij 2000 tpm met vollast: 13,9v
Bij 2000tpm achter op dynamo: 14,2v
Van + dynamo naar + accu: 0,17v en 0,2 ohm
Van - Dynamo naar - accu: 0,18v en 0,2 ohm
Hoe kan het dat er tussen de accu en achterop de dynamo 0,3 volt mist en is dit alles iets om je druk over te maken? De accu zou ergens tussen de 13,8 en 14,2 bijgeladen moeten worden, dus dan is dit prima? Ik heb alle massapunten en de polen van de accu goed schoongemaakt, maar geen verandering. Ik las ergens iets over een extra draad trekken? Misschien van de + van de dynamo naar de + van de accu?
Ten tweede heb ik ergens een lekstroom, ik dus weer meten met mijn habbibabie multimeter. De - pool los en amperes meten tussen de pool en klem, ik meet 0,4 ampere, beetje veel volgens mij. Dus 1 voor 1 de zekeringen er uit en jawel, bij zekering 5 stort de lekstroom in en meet ik 0,01a. Het is een goedkope universele meter, dus vanwege de hoge interne weerstand zullen de exact gemeten waardes misschien niet helemaal kloppen, maar hij zakt duidelijk in bij zekering 5. Ik heb het idee dat het probleem zit in het alarm of de centrale vergrendeling, die hebben al af en toe wat raar gedaan. Iemand nog ideeën hoe verder te zoeken?