Bijstellen handrem
30/03
2006
Bijstellen handrem
Ik heb gisteren mijn handrem wat bijgesteld. Hij zat vrij los (bij volledig aangetrokken kon de auto nog wat schommelen). Hier een kleine handleiding voor de toekomst, zodat ik het niet vergeet.
Verder kan deze handleiding ook in volgende gevallen gebruikt worden.
- Verlichting in armsteun vervangen;
- Verlichting gordel-waarschuwing vervangen;
- Uitbouwen middenconsole.
In principe zou het, volgens Haynes, volstaan om de asbak te verwijderen, de plaat met het gordellicht te verwijderen en dan zou je toegang moeten hebben tot de stelbouten. Omdat ik het plaatje niet zomaar los kreeg en dat het niet beschreven stond in de Haynes Manual heb ik maar de hele middenconsole uitgebouwd om zo te kunnen kijken hoe het achterste plasticje losgemaakt kon worden.
Verwijderen achterste plaat middenconsole (waarschuwingslicht gordels, asbak).
Asbak verwijderen. Onderaan zitten 2 lipjes. Met een platte schroevedraaiers de lipjes omhoog duwen en de hele plaat naar achter trekken. Voorzichtig want er zit een schakelaar en 2 lichtjes in. Het lampje van de verlichting van de ruimte onder de armsteun zit ook op dit plaatje bevestigd.
Verwijderen middenconsole: open armsteun. In het midden zit een plaatje met 2 inkepingen. Met een schroevedraaier en wat goede wil kan je dit er uit wippen. Daaronder zitten 2 schroeven met imbus of sterprofiel. Deze losmaken. Tussen de handrem en de versnellingspook zitten nog 2 schroeven. Deze ook losmaken.
Asbak vooraan verwijderen, bedekking zekeringskastje losmaken. Vervolgens eerst de rand van de middenconsole verwijderen (zit om en tussen versnellingspook en handrem). Als deze verwijderd is kan de middenconsole simpel opgetild worden (best achteraan optillen, dan schuin naar achteren trekken).
De handrem is nu vrijgekomen. In mijn geval zat er een grote zwarte verstelbout - op de foto van Haynes zaten meerdere stelbouten. In ieder geval: stellen, handrem aantrekken om te controleren, handrem weer uitzetten. Als je tevreden bent even de handrem helemaal naar beneden en het contact aanzetten. Als het lampje van de handrem feller brandt dan de andere lampjes dan heb je de handrem te ver aangedraaid (niet uit eigen ervaring).
Baseman zegt: het feitelijke stellen gebeurt met de reeks bouten net achter de zwarte bout (dichtsbijzijnde zichtbare bouten als je op de achterbank zit).
Alles weer terugplaatsen in omgekeerde volgorde van weghalen.