Wimedo (deel 2)
13/03
2006
Wimedo (deel 2)
Gisteren voor de tweede maal het circuit op geweest met de turbo. Verslag van de eerste keer stond al in mijn voorstel/voortgang dagboek - zoekwoord Wimedo, maar dat dagboek was al zo lang geworden dat ik er deze keer maar een apart dagboek aan wijd.
Als tijdelijke workaround voor het mengselprobleem van de Turbo heb ik nog maar even de luchtweger een tand of vier rijker gezet (dat is veel... maar de auto liep dan ook VEEL te arm). Ook had ik alvast twee Hydra's eronder geschroefd. De andere twee had ik meegegeven aan Mike, een bevriende garagist die er andere banden voor mij om zou leggen, en hij zou ze meenemen naar de slalom zodat ik die op Hydra's kon rijden.
Net als de vorige keer had ik zowel m'n dagelijkse auto als de Volvo meegenomen naar het circuit. Eerst maar even het NXje rond de baan gooien dus.
Makkelijk te rijden auto, onderstel af fabriek mooi in balans, klein tikje aan de voorzichtige kant (heel klein beetje onderstuurd) maar kan desondanks (mede door de Toyo T1-R banden) goed het vermogen op de weg krijgen. Er was er zowaar nog eentje op de baan en beide NXen waren aardig aan elkaar gewaagd. Ik een 1:04.93, hij een 1:04.43. Ik een 1:04.04, hij een 1:03.60. Hierbij moet ik trouwens als "racers' excuse" wel opmerken dat ik op LPG reed ;)
In de tussentijd was Mike de sleutel van de volvo al komen bietsen en hij vermaakte zich er prima mee, getuige de almaar groeiende grijns op zijn gezicht. Na mijn 5e rondje met de NX besloot ik die aan de kant te zetten en af te wachten of ik mijn Volvo nog terug zou krijgen ;)
Dat gebeurde zowaar ook nog, zodat ik daar ook nog even mee aan kon modderen. Helaas was Mike door omstandigheden vergeten de velgen mee te nemen, vandaar de 2 verschillende maten wielen onder de Volvo ;) Na het eerste rondje in de 1:05.xx en het tweede rondje in de pilonnen (of bijna, kon het niet goed zien in de spiegels) ben ik even bij het groepje supporters gaan kijken hoe de anderen het deden.
Doordat de andere NX inmiddels in handen van een andere bestuurder (een "oude rot") een 1:00.xx tijd neergezet had, was de hoop op een beker in klasse 2 (origineel tot 1600cc) wel zo'n beetje vervlogen, dus besloot ik m'n laatste startje ook maar aan de Volvo te spenderen. Eenmaal met alle voetjes plat op de vloer spurt de tank van bocht naar bocht alsof de duvel 'm achterna zit, maar probeer maar eens tractie te vinden op zo'n kort baantje wat eigenlijk �©�©n en al bocht is. Ietsje overhellen is al meteen wielspin, en overhellen kan-ie als de beste ;) Vervelend, maar ook wel een uitdaging. De snelheid erin houden was dus minder belangrijk dan het creeeren van rechte stukken in je lijnen. Totaal anders de baan over dan met de NX dus. Met die gedachte heb ik als laatste een 1:04.98 neergezet, in de schaduw van de 1:02.72 van oude rot Mike - in mijn auto... Mijn enige excuus is dat hij er 5 rondes mee gereden heeft en ik 3 :-)
Ik was er dus nog niet aan toegekomen (mede door het weer) om wat met de vele goeie (bewaarde!) suggesties voor het onderstel van de Volvo te doen, anders dan de aanschaf van 16 inch wielen. Wat wel een klein beetje jammer is, is dat zowel de NX als destijds de Xantia "out of the box" fluitend vlot de baan over wilden, en de Volvo weliswaar veel potentie heeft (Mike was ook erg enthousiast) maar voorlopig behoorlijk "met gebruiksaanwijzing" en flink werk nodig heeft (aan zowel bestuurder als auto). De NX heb ik amper olie gepeild en ik kon er al leuk de baan mee over...
Foto's overigens met dank aan Max van het Xantiaclub forum :)
En ik heb dus geen snor, maar Mike zit nog achter het stuur op deze foto's (van de Volvo). Hij was er niet weg te slaan ;) Ik zal hem nog eens plagen, of we een aanmelding tegemoet kunnen zien :P
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET