Drive: Nieuwe Turbo-geweldenaar in de Volvo 760-serie
Drive: Nieuwe Turbo-geweldenaar in de Volvo 760-serie
Nieuwe Turbo-geweldenaar in de Volvo 760-serie
Een half jaar na de oorspronkelijke versie met de 2.8 liter 6 cilinder benzine motor, werd de 6-cilinder turbo-diesel ge�¯ntroduceerd. De Volvo 760 is een groot succes in 1982 waren er 10.000 voor de verkoop gepland. Het werden er 17.000.
Voor het modeljaar 1984 zijn er enkele veranderingen doorgevoerd. In het dashboard kwamen nieuwe ventilatieopeningen en een nieuw instrumentenpaneel, waarin niet alleen de diverse tellers opnieuw zijn gerangschikt, maar dat nu ook indirect wordt verlicht (met licht dat door de meters heen valt). De Turbo-diesel kan worden geleverd met een automatische transmissie. Net als die van de 6-cilinder voorzien van een uitschakelbare overdrive, waardoor het automatisch schakelen niet of nauwelijks invloed heeft op het ââ?¬Å?lageââ?¬?verbruik.
Ook nieuw in 1984 is de 760-variant voorzien van de tweede generatie Volvo turbomotoren. Deze 4-cilinder van 2316 cm3 zorgt met zijn 127 kw/173pk voor een lager verbruik dan de 6-cilinders. Een optimaal rendement van de turbo-compressor wordt verkregen door de samengeperste lucht eerst een koeler te laten passeren voordat deze de cilinders binnen treedt. Door het samenpersen wordt de lucht immers warmer, zodat de dichtheid afneemt en het gevaar voor pingelen van de motor groter wordt. De intercooler verkomt dat en zorg er tevens samen met het bijzondere inspuit- en ontstekingssysteem voor, dat een voor turbomotoren zeer hoge compressieverhouding van 9:1 mogelijk is. Daardoor wordt de motor bij gedeeltelijke belasting zuiniger en neemt het vermogen veel gelijkmatiger toe dan bij de ââ?¬Å?klassiekeââ?¬? turbomotor. Volvo kan immers niet toestaan dat bij het gasgeven te plotseling het vermogen toeneemt, zodat de bestuurder de macht over zijn auto zou kunnen verliezen.
Een gecombineerde regeling van ontsteking en inspuiting kan kiezen uit 4096 mogelijkheden om te zorgen dat de motor altijd optimaal en dus zo zuinig mogelijk loopt. Voor wat extra brandstof besparing wordt de brandstoftoevoer bij loslaten gaspedaal afgesloten.
Prestaties: topsnelheid > 200 km/h; 8,5 seconden van 0 naar 100 km/h; ook in 8,5 seconden van 70 km/h naar 110 km/h.
Tenslotte: Met de Volvo 760 Turbo reizen gaat haast net zo snel als vliegen, maar wel comfortabeler, terwijl de rijder er ook nog eens meer plezier beleeft. En dat voor een prijs van Ã?â??68.500,--
Bron: Volvo Journaal najaar 1983