onderbreekrelais vialle vervangen uitleg
onderbreekrelais vialle vervangen uitleg
Ter informatie.
Gisteren heb ik het oude onderbreekrelais type 207195.0 vervangen door type 207349.3 (cijfer achter de punt is de laatste versie van het type relais) Bij het nieuwe relais hoort kabelboom 9937.1 (bestaande uit twee subbomen en veel draden) (setje nieuw relais en kabelboom € 113,- bij Timen)
Mijn oude relais heeft als aansluitingen (kabelboom) orange/wit, groen/blauw, wit en bruin. Via een 4 polige platte stekkerverbinding naar de LPE. De andere aansluitingen op het oude relais uitgevoerd als subkabelboom waren groen/bruin, groen/wit, wit en bruin.
Van deze laatse subkabelboom van het oude relais werden groen/bruin en groen/wit samengebonden en verbonden aan een dikke grijze draad lopende in de kabelboom (flexibuis) onder de paravan langs in de motorruimte. De wit en bruine draad samengebonden en verbonden met eveneens de grijze draad, het deel dat naar rechterschutbord gaat naar een stekkervebinding onder een carosseriesteun. (Ik denk dat deze grijze draad de centrale voeding is van de benzine injectoren)
Dus anders dan allerlei andere schema's waarbij het relais of per paar de aansturing van de benzine injectors onderbreekt of zelfs individueel onderbreekt. Ik heb een vialle lpi installatie in volvo 945 lpt bj 1995/type 1996
Het nieuwe relais heeft een boom met vier draden kleuren oranje/wit, rood,wit en bruin. De rode draad aangesloten op de blauw/groen van de oude bedrading. De rest van de kleuren verbonden met de overeenkomstige kleur van de oude bedrading.
Van de andere boom van kabelboom 9937.1 met wel 14 draden heb ik alleen groen/bruin, groen/wit, wit en bruin genomen en deze op de oude draden aangesloten (die vervolgens weer paarsgewijs verbonden zaten aan de dikkere grijze draad, hierboven beschreven)
Het verbinden zelf op de oude -doorgeknipte- bedrading heb ik met behulp van kroonsteentjes gedaan, nadat ik de gestripte draadeindjes eerst even heb vertind. Alle loze draden en draadlengten van de nieuwe kabelboom heb ik nu nog intakt gelaten.
Resultaat is dat de onderbreking ook met het nieuwe relais nu werkt! (Dit bleek dus een eenvoudig klusje, als je het eenmaal weet )
Het oude relais heb ik willen vervangen omdat ik veel last heb (hoop er op dat het nu definitief over is) van een hikkende motor bij accelereren in met name 4 en5 rijdende op lpg. Dat kan het gevolg zijn van enige hapering in het relais waardoor op enig moment wel eens even een bekrachtiging naar de benzine injectoren mogelijk is bij rijden op lpg. En dat geeft ook bij hele kleine hoeveelheden benzine problemen in het verbrandingsproces. Eerste rij-indruk met nieuwe relais is positief. Lijkt ook eerder om te schakelen naar lpg.
Groeten Sicco