How to kachelventilator?
How to kachelventilator?
Ik erger mij al een paar maanden aan een tikkende en de slechte opbrengst van mijn kachelventilator (744 GLE, bwjr 1986). Ik heb al twee keer de verkeerde (nieuw) besteld, omdat ze origineel niet meer te krijgen zijn. Het gaat om een Dyton kachelventilator uit OHIO uit mijn hoofd, zit vast met acht schroefjes dopsleutel 7, zit erg lastig, met 1 stroomdraad, een slangetje en 1 aarde draad.
Zaterdag een tweede hands exemplaar gehaald en uit elkaar geschroefd. Bovenkant moer los. Daarna zachtje de witte ventilator lostikken van de ijzeren pen (niet draaien doen!), want door zijn vorm is het meteen een borging aan de stalen pen. Onder de ventilator zit een zwart vierkantachtige - die tevens voor borging aan de ijzeren pen dient - plaatje. En daaronder de motor met veel stof.
Motor vrij gemaakt van stof (ook inwendig!), ventilator wit gemaakt, ontroest/geverfd en ook de zwarte pasta verwijderd die zit op de schotel om het lekdicht te houden - die is toch niet nodig omdat ik geen airco heb, wel voorbereid -. Daarna overdadig op de juiste plekken met WD40 ingespoten.
Na alles weer gemonteerd te hebben een draaicontrole. Daaruit bleek dat de ventilator wel recht is, maar niet recht op het huis staat. Hij was als het ware verzakt aan een kant. En bij die kant tikte hij hierdoor tegen de schotel. Wat nu? Uiteindelijk heb ik een dop van een wijnfles gepakt, een heel dun rechthoekig reepje ijzer - zo lang en breed als het zwarte plaatje -uit gesneden. Deze aan/op een zijkant van het - daar waar hij verzakt was - zwarte plaatje gelijmt. Toen alles weer gemonteerd. En toen zat alles weer zoals het hoorde.
Alles terug geinstalleerd en alles deed het beter dan ik verwacht had . Mogelijk heeft ooit iemand hier iets aan.