Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Recente discussies
    • Tracker
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Agenda 2023
    • Inloggen
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Sitereglement
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Lidmaatschap
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Documentatie Centrum/Geschiedenis van de Volvo 700 en 900 serie/Volvo 900 serie ontwikkeling

Volvo 900 serie ontwikkeling

Volvo 900 serie ontwikkeling

1990 In herfst van 1990 presenteert Volvo de 940/960. De Volvo 960 heeft een nieuw ontwikkelde aandrijving met een zes cylinder lijn motor van drie liter en een electronisch gestuurde automatische transmissie. De nieuwe krachtbron, de B6304F, met dubbele bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en een vermogen van 150 kW (204 hp), betekent dat Volvo haar positie in de hoge prestatie markt verder kan uitbouwen. De Volvo 960 vervangt de 760 als de top van het modellengamma.

 

De Volvo 940 heeft de zelfde styling als de Volvo 960 en is uitgevoerd met een aantal vier-cylinder motoren. Uitvoeringen zijn de GL, GLT en Turbo versies. De Volvo 940 vervangt alle versies van de Volvo 740 behalve het basis model, de Volvo 740 GL.

 

De veiligheidsriemen voor de voorstoelen van de Volvo 960 hebben standaard mechanische riem spanners. De auto kan ook worden uitgerust met een geintegreerde airbag in het stuurwiel, en de driepunts veiligheidsriem en instelbare hoofdsteunen zijn standaard in de sedan. Een uniek en handig geintegreerde kinder stoelverhoger wordt gepresenteerd als alternatief voor de conventionele armsteun.

 

Volvo Car Corporation ontving nog meer onderscheidingen voor haar werk op het gebied van veiligheid, dit in de vorm van de "Prince Michael Road Safety Award" voor de beste technische innovatie op het gebied van veiligheid en de "Autocar & Motor Award" voor de beste veiligheids voorziening. Beide prijzen ware voor de geintegreerde stoelverhoger in de Volvo 940/960.

 

1991 is het jaar van de introductie van de Volvo 850 maar ook de introductie voor modeljaar 1992 van een Side Impact Protection System (SIPS) voor de Volvo 740, 940 en 960, een nieuwe hoofdsteun, een nieuwe en nog veiligere stuur kolom en langere onderhouds intervallen.

 

1992 is een jaar van economische recessie, meer introducties en veel marketing activiteiten voor de volvo 850 en de presentatie van de "Volvo Enviromental Concept Car" (VECC). Voor de Volvo 940 en 960 een compleet nieuw ontworpen achterbank met driepunts rolgordels op alle drie de zitposities, dit naast de optie van het geintegreerde kinderzitje.

 

1994 De wereld herstelt zich langzaam uit de recessie, Volvo concentreert haar productie in Torslanda en Gent en de productie stijgt snel om aan de toenemende vraag te voldoen. De Volvo 850 T5R wordt geintroduceerd, de 850 is de eerste auto met zij airbags. De 850 heeft inmiddels sinds haar introductie in 1991 40 prijzen gewonnen. De fabriek in Kalmar sluit en de Torslanda fabriek wordt omgebouwd om de Volvo 850 en de nieuwe Volvo 960 te kunnen bouwen. Dit vergt grote investeringen in de carosserie werkplaats om het mogelijk te maken meerdere verschillende modellen naast elkaar te maken op de zelfde productie lijn. Een nieuwe versie van de 960 wordt gepresenteerd tijdens de zomer. De auto heeft een compleet nieuw chassis en een nieuwe motor en transmissie. De nieuwe styling van de buitenkant geeft de auto een lager profiel dat ten goede komt aan de elegantie en exclusiviteit. De 3 liter zes cylinder in lijn motor wordt vergezeld door een kleinere zes cylinder variant, de 2.5 liter B6254FS, met 170 pk bij 5700 tpm. De nieuwe motor maakt het mogelijk de Volvo 960 uit te rusten met een handgeschakelde versnellingsbak.

 

1995 De introductie van de Volvo S40/V40 van Nederlandse bodem kondigt een nieuw naamgevings schema aan, de productie van de Volvo 480 wordt gestopt, de Volvo 850 wordt aangepast met nieuwe mogelijkheden als een TDI variant en Volvo is succesvol op het race circuit met een Volvo 850 Racing sedan. De "side impact airbag", die een nieuwtje was op de Volvo 850 in 1994, wordt standaard op zowel de Volvo 850 als de Volvo 960.

 

1996 Introductie van de Volvo 850 AWD, Volvo C70 coupé en convertible en de Volvo 850 krijgt de nieuwe naam Volvo S70/V70. Volvo's nieuwe naam strategie betekent dat de Volvo 960 Sedan en de Estate worden omgedoopt tot Volvo S90 en V90. Een aantal wijzigingen in het interieur worden gedaan op dat zelfde moment. De tien miljoenste Volvo wordt geproduceerd in September. De jubileum auto was een donker groene Volvo 960 Royal, gemaakt in de Volvo fabriek in Malaysia.

 

Nog aan te vullen, alle informatie welkom!

‹ Volvo 780, een hoofdstuk apart omhoog Volvo 960 serie II en S/V90 ontwikkeling ›
  • Login of registreer om te kunnen reageren
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2777 weeks ago

Binnenkort

  • varfard 2023
    10:00 tot 17:00
  • Sleuteldag...
    10:00 tot 15:00

Nieuwe onderwerpen

  • krukas (bakzijde) keerring vervangen
    21 mrt 2023
  • reserve wiel icm 3e bankje
    21 mrt 2023
  • advertenties
    21 mrt 2023
  • Kabelboom stekker B230F vervangen
    17 mrt 2023
  • 945 raamlijst zijruit achter los - Hoe gaat ie weer vast?
    15 mrt 2023

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Zaalheuvelweg 8, 5363TG Velp (NB)

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.