Volvo 700 serie ontwikkeling
Volvo 700 serie ontwikkeling
1982: Volvo lanceert op 2 februari 1982 het topmodel van wat later een successtory blijkt te worden. De 760 sedan ziet voor het daglicht. Qua styling is de wagen overduidelijk gericht op de Amerikaanse markt. Volvo doet niet mee aan de hype van druppelvormige stroomlijning. Deze nieuwe en exclusieve auto wordt gelijktijdig op 9 persconferenties door geheel Europa gepresenteerd. Qua styling, kwaliteit en veiligheid kan dit model zich geheel aan de toenmalige standaard meten.
De wagen is voorzien van twee motoren, de B28E (V6 benzine) motor en de D24T (zescilinder-in-lijn turbodiesel). Met de turbodiesel wordt de sprint van 0-100 km/u afgelegd in 13 seconden; �©�©n van de snelste diesels in die tijd. De zeer fraaie limousine heeft een complete uitrusting. Standaard is de wagen uitgerust met veloursbeklede bekende verwarmde Volvo-stoelen. Met veel opbergruimten en uitgebreide binnenverlichting is het goed toeven in het passagierscompartiment van royale omvang. Vooral de omvangrijke hoofdruimte achterin is opvallend. Tegen meerprijs is alleen nog lederen bekleding, airconditioning, een automaat en een electrisch schuifdak beschikbaar.
1983: De fraaie 760 wordt met ingang van dit jaar ook leverbaar met een 2,3 liter turbo-viercilindermotor. Hoewel de gehele auto industrie leed onder de economische recessie, slaagde Volvo er in om op iedere markt de afzet te laten stijgen. Dit was niet in de laatste plaats te danken aan het succes van de 760. Vooral het marktaandeel op de Amerikaanse markt groeide snel, maar ook in Europa groeide dat gestaag.
1984: Inmiddels is het tijd voor een volgende belangrijke toevoeging aan het modellengamma; de 740 komt op de markt. De eerste twee modellen betreffen de GLE en de Turbo. Wat later wordt de 740 ook leverbaar met een bekende 2,4 liter zescilinder diesel, echter in eerste instantie zonder de turbolader zoals we die kennen van de 760 TD.
1985: De spannende nieuwtjes zijn de lancering van het zeer exclusieve topmodel 780 en voor het modeljaar 1986 de Estate versie van de 740 en 760. De 780 is door Bertone in Turijn stijlvol ontworpen tweedeurs coup�©. De auto wordt maar in een beperkt aantal geassembleerd (in totaal ongeveer 9.000 exemplaren) om de exclusiviteit hoog te houden. Tegen het einde van de productie beloopt de catalogusprijs in Nederland de fl. 160.000,-. In de productiejaren zijn er slechts enkele tientallen op orgineel Nederlands kenteken gezet. De Estates zijn een waardevolle aanvulling op de sedans, opvallend als eerste in Amerika gelanceerd. De vorm is geen grote verrassing meer vanwege de VCC waarvan de 7 serie afgeleid is. De zeer royaal bemeten estate's vullen een belangrijke plaats in in dit gebruikerssegment, zo belangrijk dat ze in Amerika vrijwel meteen de meest gevraagde modellen van de 700 serie worden.
1986: Dit jaar vooral nieuws op motorengebied. De katalysator wordt voor het eerst leverbaar. De techniek gaat gepaard met een lambda sonde voor de afregeling van motor en katalysator. De B280 en de B230 motoren ondergaan enkele wijzigingen. Een microcomputergestuurd inspuitingssysteem zorgt voor betere prestaties bij een verminderd brandstof gebruik. Er worden voor het eerst meer dan 100.000 Estates geproduceerd (inclusief de 240!).
1987: Een gerestylede 760 wordt gepresenteerd. Vooral aan de voorzijde zijn de meer glooiende lijnen daarvan de meest opvallende kenmerken. Ook wordt op de 760 een nieuwe computergeregelde airconditioning leverbaar (ECC). Standaard zijn verder een schuifdak, automatische niveauregeling op de achteras, electrische ruitbediening en buitenspiegels en centrale deurvergrendeling. De Volvo Multilink onafhankelijke achterwiel ophanging (foto rechts) op de 760's verbetert het rijgedrag in behoorlijke mate. De 740 modellen krijgen ABS als optie.
1988: In Geneve wordt een nieuwe krachtpatser in de 740 lijn gepresenteerd. Volvo heeft de zestienkleps B234F motor beschikbaar in de GLT uitvoering, met een vermogen van 159 pk.
(Oorspronkelijke geschiedenis pagina van de Volvo 700 vereniging, geschreven door LH Osinga, bron informatie is de verzameling Volvo folders van LH Osinga)
wat missen we hier nog?
- relatie met de afbouw van de 200 serie
- het 700 tussenmodel met foto
- de overgang neer de 900 serie met de redenen daarvoor
- productie aantallen 700 serie door de jaren heen
- B204GT motor (Italie, Belgie, Duitsland)
- etc?
Als u hier informatie over heeft dan zien we die graag hier onder als opmerkingen toegevoegd. We verwerken deze opmerkingen dan later in het verhaal. Graag uw bronnen zo veel mogelijk vermelden.