Versnellingsbak wissel
Versnellingsbak wissel
Volvo-fans,
lange tijd even niks gepost, maar wilde even een kleine update doen van mijn blauwe tictac.. Laatste wat ik had gepost was dat mijn versnellingsbak (m46) zeer moeilijk, eigenlijk niet in zijn 1 en 2 ging. De rest van de versnellingen deed het wel. Veel zoekwerk later kwam ik tot de conclusie dat ik geen idee had wat het nu precies was. Kortom, bak wisselen dan maar. Van 960turbo (joris) een m46 bak gekocht en die heb ik er afgelopen weekend onder gezet. Wel een paar kleine aanpassingen moeten doen. Zo was de bellhousing van de m46 verschillend, de nieuwe bak had een extra 'gat' aan de bovenkant zitten en de flens die naar de as ging had bij mij 3 gaten ipv de 4 die de nieuwe m46 had.
footootjes:
overdrive en bellhousing van de nieuwe af gehaald, de olie van de oude overdrive zat vol (echt vol) met piepklein slijpsel van de tandwielen. Was echt tijd voor een nieuwe bak als je dat zo zag..
pakking slaan voor de bak,
de flens die dus 3 gaten had ipv de 4 die blijkbaar de nieuwere m46 wel hebben, en de oude bak die inmiddels bij de oudijzer bak ligt :
en de nieuwe bak (200.000 km gereden ipv 380.000) klaar om eronder te gaan:
Kortom hij rijdt weer helemaal goed. Maar tijdens het wisselen van de bak heb ik wel mijn uitlaat gebroken op het punt waar de downpipe naar de kat gaat. Dus nu kan ik gaan sparen voor een complete 3 inch uitlaat... Ach zo blijven we in ieder geval bezig zullen we maar zeggen!