Ervaring Manual Boost controller op een HPT+
Ervaring Manual Boost controller op een HPT+
Ik heb afgelopen week de voor mij zeer eenvoudig te installeren MBC controller geplaatst, Ik wil graag mijn ervaring danwel vragen delen.
Ik heb een volvo 780 uit 1991 met een B230FT+ motor erin, de + staat voor turboplus pakket die moet de 165pk van de B230FT opboosten naar ca. 188pk. Sinds een maand weet ik dat er door vorige eigenaren is gerommeld aan het plus pakket want ik kan geen relais en zekering aansluiting meer vinden tevens blijkt de bobine maar 2 enkele aansluitingen te hebben in plaats van 2 maal 2.
Vandaar dat ik bij Bas een MBC gekocht heb en snel geinstalleerd, ik heb het volgende gedaan
Instalatie 1:
MBC afgesteld op 0,8 bar, mbv losse manometer
Vervolgens direct geplaatst tussen de Turbo en de wastegate aansluiting
Het rijgedrag was als volgt, turbo komt erg snel in en heeft bij veel gasgeven een boost overshoot naar 1,0 bar en misschien wel wat hoger. Als je pittig gas geeft en de turbo op zeg 0,6 bar zet en gas constant houd dan neemt de turbo druk snel af naar ca. 0,1-0,2 bar. Dit laatste gedrag ken ik totaal niet met de standaard aansluiting naar het ventiel van de Turbo+ kit.
Installatie 2
MBC afgeregeld op ca. 0,8 bar
Vervolgens de turbodruk naar MBC en de uitlaat MBC naar het ventiel van de Turbo+ kit en uitlaat turbo plus kit naar de Wastegate.
Het rijgedrag is dat de turbo net zo snel opkomt als bij installatie 1 maar dat de druk min of meer cosntant blijft bij constant gasgeven.
Wat mij tevens opvalt is dat ik de druk niet boven de 0,65 bar uit krijg (is ook bij installatie 1) dus of er is nog electronica die de boel ophoud of is het de wastgate die ingrijpt
Wat is jullie ervaring
groeten
Anno