Bandengeluid; hoe wordt er getest?
Bandengeluid; hoe wordt er getest?
Hola,
Het valt me op dat de aanbeveiligen in http://www.kiesdenieuweband.nl/ en de ANWB testresultaten niet overeen komen. DeANWB vermeldt hoe er wordt getest. De overheid niet. Zo is de Fulda Carat Excelero volgens de overheid stiller (70) dan De Michelin Primacy HP (71). Maar volgens de ANWB scoren Fulda en Michelin resp. 0 en 0/+.
Wie moet ik geloven, ANWB of de overheid? Hoe serieus kan ik de subjectieve waarneming namen van mensen die beweren dat de Energy Saver stiller is dan de Primacy HP?
ANWB testmethode:
"Op diverse asfalt en beton banen wordt subjectief het bandengeluid dat in de auto hoorbaar is beoordeeld door drie personen. Dit gebeurt na het afzetten van de motor bij een snelheid van 80 km/h tot een snelheid van 30 km/h.
De geluidsproductie van de banden buiten de auto wordt bij 80 km/h en afgezette motor door een DAT-recorder opgenomen (auto rijdt in twee richtingen voorbij). De geluiden worden m.b.v. een hoofdtelefoon afgeluisterd en subjectief (drie personen) beoordeeld. Doordat ook de dBA-waarden genoteerd worden is te zien dat deze veelal niet correleren met de subjectieve beoordeling. De meting vindt plaats volgens ISO 362 en ISO 10844 op asfalt."