met de 940 2.3 GL 1992 naar Kroatië
met de 940 2.3 GL 1992 naar Kroatië
Hallo, hier een kort reisverslag van onze vakantie naar Kroatië.
Onze op de laatste minuut gepLande vakantie werd opeens nog lastiger omdat onze oudste zoon (18) besloot om toch nog met ons mee te gaan. Nu had ik op dat moment een audi 80 en dan zijn 5 personen met bagage wat veel van het goede ervoor. Dus wat doe je dan... juist auto's kijken. Omdat ik eigenlijk al jaren stieken naar een volvo kijk nu dan toch maar eens kijken.
Gepland budget €1250 (en € 2250 met inruil). Na enig speurwerk op internet vond ik enkele 940 estate binnen die prijs en binnen redelijke afstand. Uiteindelijk is het een 940 estate uit 92 geworden zonder inruil voor €1150,-
Uiteraard zal voor deze prijs vast wel enkele zaakjes nagekeken moeten worden, maar voor zover ik kon beoordelen vond ik hem het geld wel waard.
4 dagen voor mijn vakantie kon ik hem ophalen. Nadat ik 2x de volvo niet gestart kreeg toch maar even de accu laten controleren, deze was op zich nog goed, maar het was geen nieuwe meer. Nadat de garage ook nog even de startmotor en de dynamo had gecontroleerd gaf hij het sein grooen dat alles nog goed was. Omdat ik echter een flinke reis voor de boeg had vroeg ik hem toch maar een nieuwe accu erin te zetten. Helaas had hij geen daar maar bood mij aan om even naar de groothandel te rijden, hij zou ondertussen bellen, en daar zelf de accu op te halen erin te zetten en de oude in te leveren vanwege het statiegeld. Ik kreeg dan de accu met zijn korting maar moest dan wel even de rekening naar hem brengen. Zo gezegd zo gedaan en voor € 57,- had ik er een nieuwe Bosh accu in. Omdat de ruitenwisserrubbers hard waren meteen maar nieuwe erop en klaar voor vakantie!
Uiteraard een beetje spannend want je gaat toch met een onbekende wagen op reis. Na alle bagage erin te hebben geladen was er nog plaats over en hoefde zelfs de dakkoffer niet erop. Wat een laadruimte !!!
de heenreis ging lekker soepel echt een luxe reiswagen! enkele files helaas maar voor de 940 geen probleem, alles bleef werken ook na 2 uur file bergop in de volle zon bij de Sloveens / Kroatische grens. Wel na een uur file bergop de airco uit moeten zetten want de motor temp. begon op te lopen. Nadat deze uitwas ging de temp weer naar normaal en dus de ramen maar open en de ventilator op 5.
Aangekomen in Pula na 2 dagen stilstaan op de parkeerplaats even alles nagekeken: 1/4 liter olie erbij en klaar!
De terugreis weer file en wel van halverwege Kroatie tot vlakbij Salzburg Oostenrijk..... daar word je dus echt niet vrolijk van. Over dat stuk bijna 11 uur gedaan!!!! de 940 heeft zich echter goed gehouden.
achter Salzburg geen file meer gelukkig maar toen begon het te regenen en onweren. Met uiteindelijk 50km/uur over de snelweg en de wissers in de hoogste stand door kunnen rijden. Achter de tunnel droog weer en dus kon het gas er weer op. Na uiteindelij ruim 22 uur terug reizen waren we thuis!
Uiteraard zijn er ook minpunten: na getankt te hebben en de dagteller gereset te hebben deed de km teller het niet meer. na een paar keer drukken op de knop van de dagteller heeft hij het nog een paar km gedaan en toen werd er echt geen km meer bij geteld. De snelheids meter bleef wel gewoon zijn werk doen tot vanmorgen deze er ook opeens mee ophield. Daar zal dus een andere in moeten....
Het verbruik vind ik overigens erg meevallen! ik heb op zo'n 1250 km +/- 300L. benzine verbruikt, dat met volle belading en airco aan.
Maar ik merk wel dat ik toch een automaat mis. Dus stiekem ben ik alweer aan het kijken of er niet ergens een volvo estate met automaat te koop staat. Uiteraard moet deze 940 dan wel weg, dus liefhebbers: voor de aanschafprijs mag ie de deur uit