technische perfectie
06/08
2009technische perfectie
Nou ja...bijna dan. Is het niet herkenbaar dat je wéét dat alles aan jouw 940 (of 740) is aangepakt in de laatste tijd, maar dat er nog één of twee technische probleempjes overblijven die je maar niet verholpen krijgt? Eindelijk heb ik dankzij dit forum dé oplossing gevonden voor mijn al maanden durende probleem van een op benzine minder lopende 940. Vooral stationair was het niet om vrolijk van te worden, alsof maar twee cilinders meededen. Bij meer gas 'verdween' het probleem, en eenmaal overgeschakeld naar lpg was er ook niks aan de hand. Natuurlijk in al die maanden van alles geprobeerd: lambdasonde, bougies, kabels, pakkingen, kleppen, injectoren verwisseld, injectorreiniger en alle vacuumslangen vervangen. Niks hielp, totdat iemand op het forum suggereerde dat het wel eens de ballastweerstanden van de injectoren konden zijn. Verrek! 't Ding zag er inderdaad behoorlijk gecorrodeerd uit, en na vervanging door een tweedehands exemplaar liep mijn turbo ineens perfect op benzine! Gecombineerd met een recente opfrisbeurt voor het LPI systeem en een recente nieuwe apk (waarvoor vervanging van de handrem remschoenen noodzakelijk bleek) spreek ik daarom graag uit dat mijn 940 technisch perfect is op dit moment. Perfect genoeg om de MBC een slagje minder voorzichtig te durven zetten binnenkort: van 0,7 naar 0,8 bar durf ik nu wel aan. Toch weer +/- 10 pk erbij en een paar Nm extra koppel.
Technische perfectie heeft één nadeel:plotseling krijgt esthetische imperfectie weer de aandacht. Dan richt ik mij vooral op de voorschermen en de motorkap, die bij een bepaald zonlicht duidelijk een andere kleur blauw hebben dan de rest van de auto. Glanst de rest van de auto blauw-groenig bij dit specifieke licht, de voorschermen en motorkap houden het dan bij een soort....blauw. Anders blauw. Een beetje doffig ook. Slecht bijgewerkte steenslagschade (waarvan ik niet graag toegeef dat ik daar zelf ook een aandeel in heb) op de rand van de motorkap maakt het geheel er niet fraaier op. En als we toch bezig zijn: die oranje pinkers voor moeten eigenlijk toch wel witte exemplaren worden. En het dof-rood van de mistlampen achter wil ik graag weer net zo helder hebben als het rood-wit gedeelte daaronder. Ook gaat mijn fles lijnolie weer in actie komen. Zo grijs als bij late 740's zijn de stootstrips en bumpers niet, maar het kan zwarter en egaler. Het gedeelte dat niet in carrosseriekleur is gespoten dan.
Voor dat er misverstanden onstaan en de indruk gewekt wordt dat ik in een klaagzang ga verzanden: met zijn ruim 407.000 km achter de kiezen kan ik nog altijd zonder schaamte met mijn 940 voor de dag komen. En ben ik intens tevreden als ik weer wat kilometers maak in het ding. Zeker als het gaspedaal flink naar beneden gaat, de toerenteller boven de 2500 toeren komt, en menig TSI'tje (de GTI's zijn niet meer zo snel tegenwoordig) op zijn minst veel moeite moet doen om mij bij te houden. Onlangs heb ik ook weer de volledige hoeveelheid kubieke meters benut toen ik een gesloopte schuur bijna in zijn geheel naar de stort reed. Heerlijk toch?