Nippel uitlaatspruitstuk EGR-klep
Nippel uitlaatspruitstuk EGR-klep
Onlangs heb ik de olieafscheider van de carterventilatie van mijn 940 lpt vervangen omdat ik het vermoeden had dat deze volzat. Dat bleek niet zo te zijn, maar bij de vorige wissel is men wel vergeten de O-ring te monteren met olielekkage tot gevolg. Om de olieafscheider te kunnen demonteren moest ook de EGR-klep worden verwijderd. Terwijl ik bezig was de aanvoerpijp los te maken van de klep, kwam de pijp ook los van het inlaatspruitstuk. Ik was vergeten dat deze na een demontage van het uitlaatspruitstuk provosorisch was vastgezet met behulp van een firegum-achtige substantie: de draad van de nippel aan het inlaatspruitstuk was zo aangetast dat de moer van de pijp niet meer goed pakt. Ik heb de situatie als volgt opgelost: met behulp van een slangenklem heb ik de pijp van de EGR vastgezet aan de pijp van het koelwater die daar ook in buurt zit. Het resultaat is dat de pijp in de nippel blijft gedrukt. Daarna heb ik er firegum omheen gesmeerd en de moer er zo ver als dat ging tegenaan gedraaid/overheen geschoven. Het resultaat is vooralsnog een gasdichte verbinding, maar het liefst zou ik én de EGR-pijp én de nippel vervangen. Ik heb geprobeerd de nippel los te draaien, maar ik kwam er al snel achter dat deze heel erg vastzit. Heeft iemand ervaring met het (succesvol) verwijderen van deze nippel en het opnieuw aanbrengen van een nieuw exemplaar?
Gr.
Derk