Remmelarij vervangen.
08/11
2008Remmelarij vervangen.
De laatste tijd begon het stuur redelijk te trillen bij het remmen. Diagnose was dat de schijven wellicht krom waren.
Aangezien ik toch wel graag wil dat de remmen op de juiste wijze werken, toch maar besloten om nieuwe schijven en remblokken te bestellen (de originele volvo remblokken).
Afgelopen woensdag was het dan zo ver. Auto op de brug, wielen er af en vervolgens eerst maar eens aan de rechterzijde de remklauw verwijderd. Hier bleek een van de geleidepennen muurvast te zitten. We zijn er in geslaagd om de geleidepen los te maken. Nadat alles weer gangbaar was, de nieuwe schijf gemonteerd, remklauw er weer overheen en de nieuwe blokken geplaatst.
Vervolgens de linkerzijde. Hier bleek er weinig beweging in de zuiger te zitten ! De voorzichtige opmerking van "dus een nieuwe" was toch even schrikken. Nu heb ik de klus uitgevoerd samen met de vader van mijn maatje, een echte ouderwetse sleutelaar die niet snel opgeeft. De remklauw gedemonteerd en eens klem gezet in de bankschroef. Vervolgens had hij een systeem in elkaar geklust om de zuiger met beleid uit de behuizing te persen. Er bleek wat "vliegroest" op de zuiger te zitten. Deze werd netjes gepolijst en weer teruggeplaatst. Lijkt weer als nieuw.
Met een klem was de remleiding afgeklemd, dus die werd er vervolgens weer opgeschroefd. En nu ontluchten. En daar hadden ze ook weer wat leuks voor. Er werd een aansluiting gemaakt op het reservoir waarop een systeem werd aangesloten. Dit systeem bouwt een druk op. In het systeem is tevens een reservoir aanwezig wat nieuwe remvloeistof bevat. Op het moment dat je nu de ontluchtingsnippel opendraait, wordt het systeem tegelijkertijd gevuld en ontlucht. We hadden niet genoeg remvloeistof anders hadden we gelijk alle 4 de remmmen gedaan.
Die nemen we nu gelijk mee als we het tussenlager gaan vervangen. Al met al ben ik weer een ervaring rijker. Ik heb deze keer weer goed opgelet en kan weer een klusje zelf doen