Twee sleutelobjecten
07/07
2008Twee sleutelobjecten
Wat een luxe, twee sleutelobjecten!
De Commer is de laatste tijd flink onderhanden genomen. Een totaal andere manier van sleutelen, zo heb ik gemerkt, dan bij de Volvo 740. Wat is die Volvo ineens een modern, geciviliseerd apparaat vergeleken met de Commer! Compact ook, en lichtvoetig. Na een rit met de Commer doet alles pijn: benen, armen en rug. Het ding is ook gewoon groot en zwaar:bijna 6 meter lang, 2.05 breed, 2.60 hoog en 2900 kilogrammen leeggewicht. Inmiddels kom ik met gevulde tanks (water, benzine en lpg) al rond de 3300 kg uit.
En waar ik bij de Volvo al piep als het stationair toerental 100 toeren te laag is naar mijn zin, accepteer ik bij de Commer een marge van tussen de 800 en 1200 toeren per minuut stationair. Over het verbruik wil ik het echt niet meer hebben, want tijdens een retourtje Eindhoven - Den Haag bemerkte ik dat een kruissnelheid van 90 km/u een verbruik van 1:5 oplevert. Dat schijnt al 'enorm' te verbeteren bij een kruissnelheid van 80 km/u, waarbij 1:7 mogelijk zou moeten zijn.
Wat is er zoal gedaan aan de Commer:
- Smeerpunten nagelopen, kwestie van vet inpersen tot het er weer uitkomt
- nieuwe waterpomp ingebouwd (let wel: een drukpomp voor het drinkwater, dus niet de waterpomp voor de motor)
- lpg installatie nagekeken en dampgastankgevuld
- schoonwater installatie gereinigd en gevuld (240 liter)
- afvalwatertank gereinigd en geleegd
- demontabele stoel ingebouwd met heupgordel
- benzinemeter en temperatuurmeter gerepareerd d.m.v. nieuwe spanningsregelaar
- extra huishoudaccu ingebouwd
- oliebadfilter gereinigd
- gordijnen en kussenhoezen vernieuwd
- verlichtingscircuit nagelopen en gerepareerd
- autoradio ingebouwd
- afkitten naden douchecel
- bandenspanning nagelopen en alles op 6 bar (!) gezet
- choke-kabel gesmeerd
Bij de Volvo is de lijst wat minder uitgebreid:
- nieuwe accu geplaatst
- aardingspunten nagelopen
- extra aarding lambdasonde aangebracht
Wat nog volgt:
- wiellager linksvoor vervangen
- beetje laswerk bodem
- afstellen lpg (CO2)